Janna Maria

Details over het schip Janna Maria, BHS nummer 10411


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10411 Janna Maria beurtmotorschip staal in 1922 Maas De Rijn Leiden
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Oostzaan - bollenstreek& Wieringermeer mest& aardappelen en zand Onbekend
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
19 m 95 cm 3 m 47 cm 0 m 85 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “446 B Leid 1927”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
446 B Leid 1927 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Samofa 2 cyl 2S-108 1965
Verhalen over dit schip:
Het schip is in 1922 bebouwd door de werf De Rijn te Leiden door de gebroeders
Maas, voor de gebroeders Gordijn. Het zware berghout is opvallend. Het schip
werd Hendrik genoemd.
In 1927 werd het schip overgenomen door de knecht Piet van den Berg (bijgenaamd
Rooie Piet) die het schip Janna Maria noemde naar zijn vrouw. Piet van den Berg
had eerst een loods en woonde later ook aan de trekvaart in Noordwijkerhout,
waar hij met het schip tot voor zijn huis kon komen.
Hij vervoerde voornamelijk mest en bietenpulp. De mest kwam uit de Zaanstreek
en ging naar de bollenstreek. Als het schip geladen was en je stond te sturen
had je kans op natte voeten als een grote golf over het dek spoelde, want in
het begin had het schip een open stuurstand met liggend stuurwiel. Dit was om
in Noordwijkerhout onder de Piet Gijzenbrug door te komen. De eerste jaren moet
de voortstuwing gebeurd zijn door een Kromhout 14 pk met waterinjectie.
Rooie Piet heeft deze motor vervangen door een 20 - 24 pk Deutz gloeikopmotor
met spoelpompen. Deze heeft er waarschijnlijk tot 1971 in gestaan, hoewel er
tussen 1957 en 1981 weinig bekend is van het schip behalve dat in 1957
schroothandelaar Jan van Ommen uit Ouderkerk aan de IJssel eigenaar werd. Er
heeft een door een 1 cylinder Lister benzine motor aangedreven hijsinstallatie
op gestaan. In 1941 kreeg het schip de naam Gerrigje en in 1971 Shangri-La, in
1985 kreeg het de naam Janna Maria terug. In de oorlog werd er met het schip
aardappelen uit de Wieringermeer gesmokkeld, na de oorlog zand vervoerd.
Als "motor-weekend schip met houten opbouw", staat het schip in 1971 te boek.
In 1981 was het eigendom van een scheepshandelaar en lag het in de
Kloveniersburgwalgracht in Amsterdam. P. de Wit kocht het schip, de opbouw
werd gesloopt en laadruim en stuurhut werden opnieuw aangebracht. Het schip is
nu als woning in gebruik maar heeft zo veel mogelijk het uiterlijk van
vrachtschip terug gekregen.
Afmetingen waren in de meetbrief van 1971 lang: 20.10; breed:3.46;
afmetingen in de nieuwe meetbrief van 1985 lang: 19.95; breed: 3.47.
Tonnage was 31 ton, is nu 15 ton.