Vrouwe Elisabeth

Details over het schip Vrouwe Elisabeth, BHS nummer 10431


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10431 Vrouwe Elisabeth klipper staal in 1907 Appelo, H. Zwartsluis
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
binnenwateren + Waddenzee droge lading Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden
Korte geschiedenis van dit schip
“HEEE!!! Dat is het schip van mijn ome Jan.” Dit riep een toevallige passant en hij herkende het schip aan een klein detail. Leuk! Zijn oom voer tot 1919 wekelijks tussen Meppel en Amsterdam met grondstoffen voor de veevoederfabriek. Hij stak met het schip bij elk weer de Zuiderzee over. Maandag vertrekken en donderdag weer terug. Ook bij slecht weer. Hij kreeg daarom als bijnaam “Jan Zeewater” en hij maakte het soms zo bont dat geen knecht meer mee durfde. Die zeiden "als ik wil verzuipen, spring ik hier wel gelijk de haven in”.
Het schip heeft verschillende namen gehad. Gedoopt in 1907 als “Berendina”, werd het na 1919 “Risico”. Rond 1961 “Dankbaarheid”, in 1990 gevolgd door “Vrouwe Elisabeth”. Met deze laatste naam is het schip vernoemd naar de moeder en de schoonmoeder van de huidige schipper.
De familie Poldervaart bewoont en vaart het schip sinds 1990. Het was toen al deels gerestaureerd. In 1993 kwam het schip weer onder zeil. Een mooi mo(nu)ment!
Vaste ligplaats is Ooltgensplaat. Van daaruit werden in 23 jaar tijd 175 reizen en reisjes gemaakt, 1200 vaardagen. Het schip meerde zo’n 550 keer af in andere havens en lag 400 nachten ten anker. Havens die werden aangedaan: Noordpolderzeil, Coevorden, Wessem, Antwerpen, Den Helder, Schiermonnikoog en bijna alles er tussenin.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Vrouwe Elisabeth
Onder vol tuig
Gemaakt op/in: 2006
Copyright © Hajo Olij.


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
26 m 20 cm 5 m 50 cm 1 m 10 cm 1 m 90 cm 127,000 ton 19 m 70 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “23 B Assen 1927”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
23 B Assen 1927 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kaeble diesel GN 130 S 1951
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kealble 1951
Verhalen over dit schip:
In december 1990 het schip gekocht van drh. de Visser en hard aan het klussen
gegaan. Binnen moest nog veel getimmerd worden en buiten was alles gereicht op
onderhoud en onder zeil brengen. Zeil zetten vond plaats op 29 juli 1993. Dat
was op het Markermeer van Durgerdam naar Enkhuizen (de renie). Heel spannend
en heel bijzonder. Na zo lange pauze weer onder zeil. Eerst een paar jaar
zonder kluiverboom gezeild, maar die staat er inmiddels ook op. Sinds 1997 dus
echt volledig getuigd. Een schitterd gezicht en bij windkracht 5 tot 6 loopt
het schip met gemak moderne zeiljachten op.
Een advertentie in de Schuttevaer leverde niet meer informatie over het schip
dan wat al bekend was. Maar vorig jaar in het haventje van Wijdenes kwam er
iemand buurten die beweerde dat het schip van Jan Zeewater was geweest (de
bijnaam van de eerste eigenaar). Nou, dat klopte, want die informatie was al
verkregen van de zoon van de eerste eigenaar. Heel apart en leuk als iemand met
zoiets komt. Je doet dan gelijk weer extra informatie op zoals de reden waarom
het schip zulke brede gangboorden heeft. Daar passen vaten in en balen stro
(hadden ze die toen al?) en dat kwam goed van pas in de beurtvaart. Ook werd
uitgelegd hoe bij hoge deklast het stuurwiel hoger geplaatst kon worden.
Bijgaande foto is genomen in het haventje van Wijdenes. Volgens de havenmeester
waren wij het grootste schip dat hij tot dan toe ooit in zijn haven had gehad.
Een hoogtepunt in 1997 was de officiële registratie als varend museumschip, al
moet er nog wel geschouwd worden voor indeling in een bepaalde klasse. Het
schip oogt goed ouderwets en is lekker zwart (leuk als bij de sluis omgeroepen
wordt dat de jachtjes moeten wachten tot "die zwarte klipper" binnen is). Klaar
is het schip echter nog lang niet.
Bijzonderheden
zij is heeeeeeeeel mooi, volledig getuigd. In de winter niet helemaal representabel want dan staat er een stuurhut op het achterdek.