Vrouwe Elisabeth

Details over het schip Vrouwe Elisabeth, BHS nummer 10465


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10465 Vrouwe Elisabeth Groninger tjalk staal in 1902 Hoogezand
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
turf & mest Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem
Korte geschiedenis van dit schip
Onder de namen Goede Verwachting en Twee Gebroeders is dit schip onder schipper Harmen de Vries uit Winsum actief geweest. Het heeft als vracht voornamelijk turf en mest vervoerd. Omstreeks 1923 is het verlengd. In zijn laatste werkzame tijd had het schip een opduwer. In de zeventiger jaren van de vorige eeuw is het schip gesaneerd. In tegenstelling tot wat bij een sanering gebruikelijk was, is het schip niet gesloopt, maar in Antwerpen terecht gekomen. Men heeft het toen voor bewoning geschikt gemaakt door een zadelroef over het ruim te plaatsen. Tevens werd een motor ingebouwd. Zonder zwaarden, een gammele giek en losse mast is het schip in 1988 in mijn bezit gekomen. Sinds 1999 is het schip weer volledig getuigd met nieuwe zeilen.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding de Vrouwe Elisabeth voor de wal
Gemaakt op/in: 2014
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
24 m 35 cm 4 m 60 cm 0 m 95 cm 44,000 ton 17 m 00 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “962 B Gron 1928”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
962 B Gron 1928 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Ford Lehman 330 Ecopower 6-cil d Overig
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
ford lehman DUBBEL diesel 6cilinders Overig
Bijzonderheden
Zadelroef over ruim.