Welvaart

Details over het schip Welvaart, BHS nummer 10228


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10228 Welvaart klipperaak ijzer/staal in 1910 Boer, J. de Oude Pekela
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Friesland, Noord- en Zuid-Holland, Brabant & IJssel vracht: turf, stenen & kunstmest Bollenstreek (incl. Leiden)
Korte geschiedenis van dit schip
Dit schip is een klipperaak. Het heeft de voorsteven van een klipper en de kont van een aak.
Het schip werd in 1910 op de werf J.de Boer in Oude Pekela gebouwd.
Het schip is vooral gebruikt om turf, stenen en kunstmest in Friesland, Noord- en Zuid-Holland, Brabant en op de IJssel te vervoeren.

De Rennes-motor van 28 pk die vroeger in het schip stond, is nu vervangen door een DAF-motor.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De klipperaak WELVAART op het Kanaal door Walcheren onderweg naar de reunie 2013 van de LVBHB in Middelburg en Vlissingen
Gemaakt op/in: 25 juli 2013, 16:01:21
Foto: Simon J. de Waard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
24 m 02 cm 4 m 85 cm 1 m 50 cm 1 m 50 cm 102,500 ton 17 m 50 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “429 B Winsch 1928”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
429 B Winsch 1928 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Rennes DD30 1 cyl. staand 1938 Overig
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF 615 Overig
Verhalen over dit schip:

Voor ons is het belangrijkste dat roefje en achteronder betimmerd worden,
zodat we er behoorlijk kunnen verblijven. Daarvoor is in 1985 het roefje
verbouwd tot een fraaier geheel dan er door de vorige eigenaar opgezet was.
Het achterdek is voor 75% vernieuwd en de achtersteven is gerepareerd.
In de kont van het schip zijn nieuwe ovale poortjes gemaakt en in het
achterdek een nieuwe koekoek op de plaats waar hij vroeger ook gezeten
heeft. Dit jaar moet de betimmering af komen evenals nieuwe deurtjes,
kozijnen voor de ramen en een houten koekoek op het achterdek. De deur moet
verlaagd worden, die is nu 70 cm. hoog en wordt 50 cm. De originele hoogte
was 45 cm., maar doordat de holte van het schip maar 1.50 meter is en we
graag rechtop blijven staan in het leven, krijgt de den 5 cm. extra. Door
zetborden op het boord zal het nauwelijks opvallen. De patrijspoorten die
nu in de den zitten worden weer dicht gemaakt. Licht in het ruim willen we
later door smalle stroken plexiglas in de luiken laten komen.
Voordat het ruim betimmerd wordt en de den verlaagd, maken we eerst
zwaarden in het ruim, omdat er dan nog goede werkhoogte is.
De zwaarden worden 4,50 meter lang, 2,50 meter breed, materiaal bankiray,
als tenminste blijkt dat dit goed bevalt bij anderen. Zwaarden zijn een
klus voor nà 1987. Het model nemen we over van de zwaarden die het schip
ñ1930 had en te zien zijn op een oude foto.
Het huidige mastdek en -kokers worden vervangen door ander materiaal, omdat
het huidige weinig fraai is. De mastkoker wordt van zware plaat verstevigd
aan de buitenkant met hoeklijn, zodat het geklonken lijkt. De mast komt op
de oude plaats te staan.
Den, mastdek en -koker zijn gepland in 1988. Over lengte en dikte van de
mast zijn we het nog niet eens, omdat we nog niet genoeg gegevens hebben.
We zitten nog te wachten op foto's van de vorige eigenaar, die ze
overgenomen heeft van de laatste schipper. Archievenonderzoek heeft als wel
een grote hoeveelheid vorige eigenaars aan het licht gebracht, uit welke
richting we ook foto's proberen los te krijgen en eventueel verhalen en
paperassen, waaruit de geschiedenis blijkt.
Het juiste model van het roer en helmstok moet ook van foto's gehaals
worden. Het stalen roer met kettingstuurwerk wordt vervangen door een
houten roer, nà 1988. zodat dan de oude kontouren van de romp hun oude vorm
weer hebben. Na 1990 moet in ieder geval de mast erop komen en de andere
rondhouten gemaakt worden. Wat voor tuig-, zwaard- en schootlieren erop
komen moet eerst met de vorige eigenaren, die nog kunnen vertellen hoe die
eruitzagen. Omdat er tussendoor ook nog getimmerd moet worden in het ruim,
gevaren en verdiend, hebben we de planning in 1993 klaar te zijn, we
hebben het schip dan 10 jaar.

Leiden, februari 1986 J. Schakenbos
Bijzonderheden
<< Tuigage: planning. Stuurhut geplaatst (nu verwijderd)& den verhoogd en doorgetrokken& ankerspil verwijderd (nu lier)& nieuwe roef naar oorspronkelijk model. >>