Wilhelmina

Details over het schip Wilhelmina, BHS nummer 10231


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10231 Wilhelmina groninger tjalk staal in 1901 Boerema, H. Kiel Windeweer
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
A (heel Nederland incl. Waddenzee) diversen Onbekend
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
22 m 97 cm 4 m 90 cm 1 m 95 cm 20 m 00 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2985 B Gron 1953”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
2985 B Gron 1953 - - -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “5825 Gron 1901”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
5825 Gron 1901 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF DS 575 1984
Verhalen over dit schip:

1901 Bouw op de werf van H. Boerema te Kiel-Windeweer. Het schip zou eerst 3
Gebroeders gaan heten, maar werd bij de oplevering direkt Wilhelmina gedoopt.
1901-1952 Vanuit de thuishaven Groningen voer het schip onder zeil met als
schippers vader en zoon Piet Westerhof door heel nederland met alle denkbare
lading. Belangrijkste trajekt was Groningen-Amsterdam.
1952-1957 De voortstuwing werd uitgebreid met een opduwer met een T-ford motor.
Dit bleek al gauw niet bepaald een succes, vooral bij zeegang op het
IJsselmeer.
1957-1961 In 1957 volgde de ombouw tot motorschip. Er werd een Lister JP4 (40
pk) geplaatst en de tuigage werd vervangen door een stuurhut achter de roef
kompleet met stuurwiel en kettingoverbrenging en kwadrant. Al snel bleek het
schip niet langer rendabel in de vaart over de beurs.
1961-1964 Piet Westerhof werd sluismeester op de Oranje sluizen. De Wilhelmina
lag naast de sluis als woonschip.
1964-1982 De schipper vertrok naar de wal en werd later sluismeester in
Enkhuizen. Het rondvaart bedrijf Plas haalde het schip naar het Damrak in
Amsterdam. Hier diende het als werk- en opslagplaats. Door de bouw van de metro
werd de weg naar open water voor ongeveer 10 jaar onmogelijk. Hellingen was
zodoende onmogelijk. Na enkele losgeschoten klinknagels werd in de binnenkim
een laag beton aangebracht.
1982 Wilhelmina lag nogal in het gezicht waardoor vrijwel elk lid van de
vereniging al eens aan boord was geweest om te vragen of het schip niet te koop
was. De huidige eigenaar Bob van den Berg was toevallig de juiste man op het
juiste moment en kocht het schip.
1983 Met meer dan een meter water in ruim en machinekamer werd het schip midden
in de nacht onder de lage bruggen voor het CS naar het IJ gesleept. Vervolgens
werd de verlengde den vervangen door mastdek en mastkoker. Begonnen werd met
intimmering van het ruim tot moderne woning.
1984-1985 De stuurhut werd gesloopt, een nieuwe roef gezet en een DAF DS 575
geplaatst.
1986-1991 Varend woon- en motorschip in de Purmerringvaart te Purmerend.
Plaatsing zwaarden. Verdubbeling 3/4 vlak en kimmen.
1991-nu 24 december 1990 ging de nieuwe mast voor het eerst rechtop en in
voorjaar 1991 werd de rest van de nieuwe tuigage geplaatst. Voor het eerst
sinds 35 jaar zeilde Wilhelmina weer in augustus 1991 is sindsdien gepromoveerd
tot zeilend woonschip.