Ora et Labora

Details over het schip Ora et Labora, BHS nummer 10235


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10235 Ora et Labora tjalk staal in 1906 Gebr. Worst Meppel
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Klazinaveen - Leiden & wilde vaart turf & later van alles Groningen
Korte geschiedenis van dit schip
De Ora et Labora is tot eind jaren 60 in de vrachtvaart geweest. Van die periode is bij ons, behalve de namen van de eigenaren, helaas niet veel bekend.
Het schip is in de jaren 70 door de vorige eigenaren verbouwd tot een zeilend woonschip. Het onderwaterschip bevat geen dubbelingen, maar aan dek en opbouw is veel laswerk verricht. De oude roef is overgezet door een nieuwe en die is gelast. De opbouw is deels luikenkap, deels verhoogd met een rond dak. Het geheel was betimmerd tot woonkamer, keuken, doucheruimte en 2 slaapkamers. Veel werk in een tijd dat opbouwen van schepen nog in de kinderschoenen stond.
Vanaf 2004 is de Ora et Labora in ons bezit en hebben wij veel wijzigingen en verbeteringen aangebracht. In 2009 is de binnenbetimmering in het ruim en onder het voordek vervangen.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Op het Lauwersmeer bij Stropersplaat zuid
Gemaakt op/in: 26 mei 2012
Foto: Marischka Lind.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Ora et Labora
Gemaakt op/in: 22 juli 2010
Foto: Dave Bazuin.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Ligplaats in Groningen
Gemaakt op/in: 3 oktober 2011
Foto: Dave Bazuin.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Ora et Labora bij Zoutkamperril
Gemaakt op/in: 26 mei 2012
Foto: Peter en Sandra a/b de LIS.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.tjalk-oraetlabora.nl
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Eigen site waarop we het leven aan boord (in de breedste zin des woords) bijhouden koop een boot en werk je dood, woonschip De site geeft weer wat we hebben gedaan en doen aan, met en hoe met de Ora et Labora
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
22 m 85 cm 4 m 86 cm 0 m 90 cm 1 m 80 cm 20,000 ton 17 m 50 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “4098 B Amst 1954”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
4098 B Amst 1954 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Emanuel -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF DD 615 1974
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF 615 1978
Verhalen over dit schip:
Van de eerste eigenaar weten we niets. Mogelijk was dit de heer D. Visser uit
Leeuwarden of M. de Vries uit Meppel. Het schip is pas voor het eerst gemeten
in 1916. Omstreeks 1926 werd de tjalk gekocht door Wolter Troost uit Meppel.
Hij heeft turf vervoerd van de Drentse venen naar Leiden en Gouda. Na het
overlijden van Wolter nam zijn zoon Koop het schip in 1955 over. Hij heeft toen
nog flink laten verbouwen: luikenkap verlengd, zijschroefinstallatie, nieuwe
ankerlier, nieuwe roef over de oude heengezet, stuurhut en engels stuurwerk, en
een hijstuig. In 1960 ging Koop Troost aan de wal werken. Hij hield het schip
nog 2 jaar voor het geval het werken aan de wal niet beviel. In 1962 verkocht
hij het definitief. Via 3 eigenaren die het schip maar kort in hun bezit
hadden, hebben wij het in 1969 gekocht. We hebben onze tjalk weer grotendeels
in de oude staat teruggebracht. Het achterdek en de bolders vernieuwd, een
motor en schroefas ingebouwd en het ruim vertimmerd tot woning. We hebben de
mast en giek gemaakt, zwaarden en lieren. Sinds 1982 is het schip weer onder
tuig. In 1997 is de 19 jaar oude mast boven de hommer afgebroken. Ingewaterd.
In het najaar hebben we een stalen mast gemaakt in dezelfde vorm als de houten.
Koop een boot ....
Bijzonderheden
Het onderwaterschip heeft geen enkele gelaste dubbeling. Wel opmerkelijk gezien het vele laswerk dat is gedaan aan bolders, dekken en opbouw.