Rehoboth

Details over het schip Rehoboth, BHS nummer 10244


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10244 Rehoboth klipperaak ijzer in 1911 Mol Dedemsvaart
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Overijssel en met turf naar grote steden van N en Z Holland vracht/turf Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
25 m 77 cm 4 m 92 cm 18 m 25 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “201 B Zwolle 1928”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
201 B Zwolle 1928 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Evolutie -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “reeds beschreven 201 B Zwolle 1928”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
reeds beschreven 201 B Zwolle 1928 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF DD 575 1962
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF 575
Verhalen over dit schip:
Te Dedemsvaart werd in 1911 bij de scheepswerf van J. Mol de klipperaakschip
"Evolutie" te water gelaten. Het was besteld door schipper Koop Oosterveen uit
Amsterdam. het schip was voornamenlijk bedoeld voor het vervoer van turf uit de
hoogveengebieden naar de grote steden in het westen van het land. Het is een
typisch overijselsschip. Op de waterlijn is het erg vol zodat het qua lijnen
weinig verschilt met een volgebouwde tjalk. Gebouwd om bij een geringe diepgang
erg veel vracht te kunnen meenemen. In 1928 werd door bemiddeling van
scheepsbouwer Mittendorff uit Dedemsvaart het schip verkocht voor een bedrag
van f 4500.- aan Remmelt de Vries jr., schipper te Wilsum. Het kreeg de naam
"Rehoboth", zoals het nu nog heet. Het schip beviel hem goed. Hij heeft het 47
jaar gevaren en bewoond. In 1935 was schipper de Vries zodanig in moeilijkheden
gekomen dat hij verkoop overwoog. Via een "kleedenmaker" in Amsterdam vond hij
een geldschieter in de persoon van een schoolhoofd te Voorburg. Op papier
verkocht hij de Rehoboth aan de meester voor een bedrag van f 2600.- en sloot
tegelijkertijd een soort huurkoopovereenkomst met hem. Een looptijd van 17 jaar
en een jaarlijks huurkoopbedrag van f 210.-. Een in die tij een niet
ongebruikelijke constructie! In 1943 was schipper de Vries in staat om het
resterende bedrag van de schuld in een keer af te lossen en werd het schip
juridisch weer zijn eigendom. Begin 50-er jaren werd het schip voorzien van een
zijschroefinstallatie met een liggende Deutz motor, verdampingsgekoeld. Alle
zeilerij ging er af het mastdek verdween en de den werd doorgetrokken. Schipper
de Vries bleef op deze manier tot het einde van de 60-er jaren in de
vrachtvaart aktief. Toen legde hij het schip definitief voor de wal bij het
plaatsje De Zande aan een zijarm van de Ijsel en bleef er op wonen tot hij het
in 1975 verkocht aan J. Boshuizen. Die ging het ruim verbouwen, installeerde
onder de roef een moderne motor en restaureerde het schip weer terug naar de
zeiltijd. Vervolgens werd de Rehoboth in 1983 ons eigendom. Sindsdien is er
weer veel vertimmerd en vervangen. In 1990 verdween de nog steeds aanwezige
zijschroef installatie en werd het voorschild van het voorruim weer op de
oorspronkelijke plaats teruggezet. Sedert enige jaren is het ingeschreven in
de registers van de LVZBV en de Vereniging Museumhaven Amsterdam. Het schip
heeft momenteel een mooie ligplaats in de Museumhaven van Amsterdam.
Bijzonderheden
<< Nieuw mastdek& nieuwe mastkoker& inbouw motor& voorruim weer ingekort. Zijschroefinstallatie verwijderd in 1990. >>