IJsselstroom

Details over het schip IJsselstroom, BHS nummer 10264


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10264 IJsselstroom beurtmotor staal in 1912 C.W. van Straaten en van den Brink Den Haag
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Hollandse IJssel, Woerden, Gouda, Amsterdam-Utrecht beurtvaart en vanaf 1956 meel voor de Korenschoof in Utrecht Utrecht en het Gooi
Korte geschiedenis van dit schip
De IJsselstroom 1 (de oorspronkelijke naam) voer als beurtschip vaste routes van 1912 tot 1941 voor de firma Vreeswijk in Montfoort. Het schip ging daarna over naar de Firma van Dijk (scheepsnaam Onderneming X) en in 1948 naar de Firma Hoejenbos, beiden transportbedrijven in Utrecht. In 1956 kocht de brood- en banketfabriek ‘De Korenschoof’ het schip voor meeltransport van Zaandam naar Utrecht met zetschippers. In de 70'er jaren werd het een woonschip in Utrecht voor de laatste schipper.

Nu vaart het woonschip IJsselstroom als pleziervaartuig over de binnenwateren van Europa.

De eerste motor was een 24 pk 1 cilinder RENNES petroleummotor met een liggende cilinder.

Het schip kreeg in 1955 een nieuwe motor: een KROMHOUT 2 cilinder 2-takt dieselmotor, type 2K3. In 2006 sloeg de motor op hol, drijfstangbouten braken, 1 cilinder scheurde, het carter barstte open en dat was dan het einde van 50 jaar trouwe dienst.

De huidige motor, een GARDNER type 5 LW, was oorspronkelijk een generator op een Brits lichtschip. Deze motor is in 2007 in Canterbury Engeland geheel gerenoveerd.

De IJsselstroom dankt zijn naam aan het varen op de Hollandse IJssel.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding IJsselstroom Rhenen
Foto: Cor Laan.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding IJsselstroom Vianen
Gemaakt op/in: 2010
Foto: Cor Laan.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Onderneming X Utrecht
Gemaakt op/in: Tussen 1941 en 48
Foto: Transportonderneming E.J. van Dijk.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Op de werf
Gemaakt op/in: juni 2010
Foto: Cor Laan.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.corlaan.dds.nl/
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
- - -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
23 m 41 cm 4 m 40 cm 1 m 40 cm 15,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “6133 B Rott 1939”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
6133 B Rott 1939 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Gardner 5LW 135878 1962 Gereviseerd 2007
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Van Rennes Overig 1955
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout 2-k-3 Overig 1955 2007
Verhalen over dit schip:
De IJsselstroom is een beurtschip van het type Luxe Motor gebouwd in 1912 in
Den Haag in opdracht van de Gebr. Vreeswijk te Montfoort. Een beurtschip
verzorgde expedietiediensten langs min of meer vaste route's. Het schip is een
vroege luxe motor, de eerste zijn van omstreeks 1908. Een luxe motor was het
eerste type vrachtschip geheel gebouwd voor voorstuwing door een oliemotor. De
IJsselstroom voer als de "IJsselstroom I" over o.a. de Hollandse IJssel van
1912 tot 1941 tussen Gouda, Utrecht en Woerden. De thuishaven was Montfoort,
Onder de Boompjes 8. Naast vracht konden ook personen mee. Tussen 1942 en half
70'er jaren is het schip door verschillende expediteuren gebruikt, waarbij de
laatste jaren vooral voor aanvoer van meel voor een Utrechtse brood- en
banketfabriek (de Korenschoof). De IJsselstroom is nu een varend woonschip.
Sinds half 70'er jaren ligt het schip als woonschip in Utrecht en vaart voor
recreatie regelmatig in Nederland rond. Met het hele huis op stap. Het schip is
sinds 1955 voorzien van een Kromhout 2 cilinder 2-takt dieslmotor van 1952,
type 2K3. Deze levert een vermogen van 40 pk aan de schroef bij 500 omw/min. De
rechtsdraaiende motor is voorzien van een mechanische koppeling en start met
druklucht. De eerste motor was een 24 pk 1 cilinder Rennes gloeikopmotor met
een liggende cilinder. De schroef was oorspronkelijk van gietijzer en is in
1994 bij een schroefas-revisie vervangen door een bronzen schroef. De
IJsselstroom is voorzien van een zonnegenerator voor de stroomvoorziening. Tien
zonnepanelen met 42 watt piek per cel. De zonnegenerator is voldoende voor de
electriciteitsvoorziening (behalve wasmachine) van begin april tot half
oktober. Als wij met ons "huis" op stap zijn, hebben we geen last van lege
accu's en het geluid van een generator.