Res nova

Details over het schip Res nova, BHS nummer 10333


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10333 Res nova Groninger tjalk ijzer in 1895 Verstockt, gebr. Martenshoek
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Wad en Zuiderzee (schelpenvaart) hoofdzakelijk schelpen Noordwest Overijssel en Noordoostpolder
Korte geschiedenis van dit schip
Dit schip was vanaf haar tewaterlating tot 1960 in bezit van de familie Kruize uit Stadskanaal. Het schip droeg de naam Annechiena Sieberdiena.
Waarschijnlijk was het schip de eerste jaren van haar bestaan werkzaam in de Denemarkenvaart en is er hoofdzakelijk met schelpen gevaren op de Waddenzee en de Zuiderzee.
Tot eind jaren vijftig heeft ze als vrachtschip dienst gedaan, al die tijd zonder motor. Het vaargebied bestreek de Zuiderzee, de Waddenzee, de Oostzee en de binnenwateren van Nederland en België.
In de jaren 60 van de twintigste eeuw werd het schip afgedankt en gebruikt als drijvend clubhuis te Alblasserdam.
In 1986 kocht Reint Dragt de tjalk en doopte haar Res Nova (nieuwe zaak). Hij bracht de tjalk weer in prachtige staat en tot een van de meest authentieke tjalken van de beroepszeilvaart. In die tijd is de Res Nova ook voorzien van een motor.
Bij de restauratie is veel aandacht geschonken aan traditionele elementen van het casco en tuigage. Het authentieke silhouet is behouden om een stukje historie te bewaren.
In 1998 kocht Mike Veldhuizen de Res Nova voor de chartervaart, aanvankelijk vanuit Zwartsluis, later vanuit Lelystad, de Bataviahaven.
In 2005 is het schip gekocht door Saskia en Maarten van Nieuwland.
In 2013 is de Res Nova compleet verbouwd om haar gasten meer comfort en veiligheid te bieden.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Res Nova zeilend in volle glorie
Gemaakt op/in: 2005-2011
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.resnova.nl
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
- commerciele website voor charterverhuur -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
23 m 88 cm 4 m 95 cm 1 m 10 cm 2 m 05 cm 79,000 ton 20 m 30 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “447 B GRON 1927”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
447 B GRON 1927 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
D.A.F. 615 1979
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF 615 1980
Verhalen over dit schip:
Geschiedenis van de Res Nova
De Groninger tjalk Res Nova liep in 1895 van stapel. Het schip is gebouwd op de werf van de Gebroeders Verstockt te Martenshoek. Het schip was vanaf haar tewaterlating tot 1960 in het bezit van de familie Kruize uit Stadskanaal. Het schip droeg de naam Annechiena Siberdina. Waarschijnlijk was het schip de eerste jaren van haar bestaan werkzaam in de Denemarkenvaart. Daarna is er hoofdzakelijk met schelpen gevaren op de Waddenzee en Zuiderzee. Tot eind jaren vijftig heeft ze als vrachtschip onder zeil dienst gedaan, al die tijd voer het schip zonder motor. Het vaargebied bestreek de Zuiderzee, de Waddenzee, de Oostzee en de binnenwateren in Nederland en België.

In de jaren 60 van de twintigste eeuw werd het schip afgedankt voor de vaart en gebruikt als drijvend clubhuis van de stichting Pro Juventute te Alblasserdam.

In 1986 kochten Reint en Els Dragt de tjalk en doopten haar “Res Nova” (nieuwe zaak). Gedurende twee seizoenen brachten zij de tjalk weer in een prachtige staat en tot een van de meest authentieke grote tjalken van de beroeps zeilvaart. In die tijd is de Res Nova ook voor het eerst voorzien van een motor. Bij de restauratie is veel aandacht geschonken aan originaliteit en traditionele elementen van het casco en het tuigage. Het authentieke silhouet is zo origineel mogelijk gehouden om een stukje Nederlandse historie te bewaren. Volgens kenners is dat goed gelukt.

In 1998 kochten Mike Veldhuizen en Monique Haverkort de Res Nova en hielden haar al die jaren in een zeer goede staat ondanks het intensieve gebruik in de chartervaart. Aanvankelijk voeren zij de Res Nova vanuit Zwartsluis, later vanuit Lelystad, de Bataviahaven.

In 2005 is de Res Nova gekocht door Saskia en Maarten van Nieuwland. Wij verwelkomen u graag aan boord om u de glorie van de oude zeilvaart te laten proeven.

In 2009 heeft het weekblad schuttevaer een stuk over de geschiedenis van de Res Nova gepubliceerd.
Bijzonderheden
De Res Nova is een Groninger eenmasttjalk uit het jaar 1895. De kenners spreken wel over een van de allermooiste “zware tjalken” op de Nederlandse wateren. Dit voormalig zeilend vrachtschip is verbouwd tot een zeilend passagiersschip traditioneel van buiten en comfortabel van binnen met 19 goede bedden, douches, toiletten en een zeer complete keuken. Dit goed zeilende schip vaart op het IJsselmeer, de Waddenzee en de omliggende wateren met als vertrekhaven de Bataviahaven in Lelystad. Vertrekken vanuit andere havens in natuurlijk in overleg ook mogelijk. De tochtplanning gebeurt altijd in overleg met de gasten, rekening houdend met het weer en de omstandigheden.