Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10335 |
Vrouwe Linda |
ZH paviljoentjalk |
puddelijzer |
in 1910 |
Boot |
Gouwsluis |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
regio Amsterdam |
zand& puin& bieten& pulp |
Onbekend |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
17 m 69 cm |
3 m 60 cm |
– |
1 m 20 cm |
– |
14 m 00 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2926 B Rott 1928” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
2926 B Rott 1928 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
475 |
– |
1975 |
Overig |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
De Vrouwe Linda is in 1910 gebouwd op de werf van de Firma Boot te Gouwersluis in Zuid Holland. Het is een tjalk met paviljoen. Dat laatste is de benaming van een iets verhoogd achterdek, waaronder zich de kajuit bevindt, waarin de schipper met zijn gezin woonde. De kajuit is nog in oude staat en onveranderd. Het schip kwam als zeilend bedrijfsvaartuig in de vaart. Het heeft tot in de dertiger jaren onder zeil gevaren. Daarna is er een Kromhout Gloeikopmotor in geplaatst van 14 pk. Alle zeilelementen zoals zwaarden, mastkoker, mast, giek en gaffel zijn toen verwijderd. In 1943 is het schip door de Duitsers gevorderd omdat de eigenaar joods zou zijn geweest. Het is toen doorverkocht naar schipper Gijs Bosman. Deze heeft zijn brood ermee verdiend tot aan 1964. Hij vervoerde er suikerbieten en zand mee. Hij kon 45 ton laden. In de vijftiger jaren was het schip eigenlijk al te klein en niet goed rendabel meer. Bosman had echter een contract met polders in de buurt van Uithoorn en Mijdrecht. Dat contract hield in dat hij puin vervoerde en stortte langs waterwegen in die polders. Door de geringe diepgang was het schip geschikt voor dat werk en rekte het zijn "beroepsleven" nog even. Het puin werd verzameld in de binnenstad van Amsterdam. Met de komst van de containers in de zestiger jaren was de taak van het schip als goederenvervoerder uiteindelijk toch ten einde. Wij kochten het schip in 1964 van Gijs Bosman met de bedoeling het als weekendschip voor recreatie te gaan gebruiken. Van lieverlee zijn wij echter het schip weer gaan restaureren en hebben het weer onder zeil gebracht. In 1975 tijdens het eerste Sail Amsterdam 700 zeilde het schip weer. Wij maken er grote tochten mee op het IJsselmeer, de Nederlandse en Duitse Wadden en de Oostzee. De verste bestemming is onder meer Helsing”r in Denemarken geweest en Helsingborg en Malm” in Zweden. |
|
Bijzonderheden |
<< Zwaarden ijzer (dubbelwandig). >> |
|