Vrouwe Linda

Details over het schip Vrouwe Linda, BHS nummer 10335


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10335 Vrouwe Linda ZH paviljoentjalk puddelijzer in 1910 Boot Gouwsluis
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
regio Amsterdam zand& puin& bieten& pulp Onbekend
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
17 m 69 cm 3 m 60 cm 1 m 20 cm 14 m 00 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2926 B Rott 1928”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
2926 B Rott 1928 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF 475 1975 Overig
Verhalen over dit schip:
De Vrouwe Linda is in 1910 gebouwd op de werf van de Firma Boot te Gouwersluis
in Zuid Holland. Het is een tjalk met paviljoen. Dat laatste is de benaming van
een iets verhoogd achterdek, waaronder zich de kajuit bevindt, waarin de
schipper met zijn gezin woonde. De kajuit is nog in oude staat en onveranderd.
Het schip kwam als zeilend bedrijfsvaartuig in de vaart. Het heeft tot in de
dertiger jaren onder zeil gevaren. Daarna is er een Kromhout Gloeikopmotor in
geplaatst van 14 pk. Alle zeilelementen zoals zwaarden, mastkoker, mast, giek en
gaffel zijn toen verwijderd.
In 1943 is het schip door de Duitsers gevorderd omdat de eigenaar joods zou zijn
geweest. Het is toen doorverkocht naar schipper Gijs Bosman. Deze heeft zijn
brood ermee verdiend tot aan 1964. Hij vervoerde er suikerbieten en zand mee.
Hij kon 45 ton laden. In de vijftiger jaren was het schip eigenlijk al te klein
en niet goed rendabel meer. Bosman had echter een contract met polders in de
buurt van Uithoorn en Mijdrecht. Dat contract hield in dat hij puin vervoerde
en stortte langs waterwegen in die polders. Door de geringe diepgang was het
schip geschikt voor dat werk en rekte het zijn "beroepsleven" nog even. Het puin
werd verzameld in de binnenstad van Amsterdam. Met de komst van de containers in
de zestiger jaren was de taak van het schip als goederenvervoerder uiteindelijk
toch ten einde.
Wij kochten het schip in 1964 van Gijs Bosman met de bedoeling het als
weekendschip voor recreatie te gaan gebruiken. Van lieverlee zijn wij echter het
schip weer gaan restaureren en hebben het weer onder zeil gebracht. In 1975
tijdens het eerste Sail Amsterdam 700 zeilde het schip weer. Wij maken er grote
tochten mee op het IJsselmeer, de Nederlandse en Duitse Wadden en de Oostzee.
De verste bestemming is onder meer Helsing”r in Denemarken geweest en
Helsingborg en Malm” in Zweden.
Bijzonderheden
<< Zwaarden ijzer (dubbelwandig). >>