Nomadisch

Details over het schip Nomadisch, BHS nummer 10384


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10384 Nomadisch klipperaak staal in 1908 Appelo Zwartsluis
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Drente& Friesland& IJselmeer en grote rivieren Turf& grond& zand& terpaarde en eigen handel Onbekend
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
22 m 74 cm 4 m 60 cm 1 m 41 cm 15 m 20 cm
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout 3 LS. 1953
Verhalen over dit schip:
In tussen 1908 en 1920 opgemeten door Wortelboer in Oude Pekela (bij de
steenfabriek van Strating) omdat deze een soortgelijk schip wilde bouwen met
een voordeliger (steile) steven. Voorloper van de steilsteven? Het schip had,
volgens de schipper, evenals andere aken een leeuwtje op het roer.
Gebruikelijke kleuren voor klipperaken: tot WL zwart, daarboven donkergroen,
havanna bruin en zwart met een gele bies.
- Het schip is gebouwd op de oude toegang naar Friesland n.l. de oude
Beukeschut (sluis) in het Meppelerdiep. Het kon door de sluis met één zwaard
eraf gehaald. - Als maat voor de verschillende onderdelen gaf de schipper de
volgende karakteristieken: - Kluiverboom breedte van het schip op nà 1 meter
hoogte in het voorste ruim tegen het hoofdschot. - Gaffel breedte van het ruim
+ één gangboord. - Hommer tot op het licht in het roefje. - Giek aan
achterzijde roef. - Mast wimpel op de roerklik. - Zwaarden van klamp op
waterlijn (kabbellat) tot aan settelboorden of nà 20 cm daarboven hing ervanaf
of de schipper voldoende geld had of niet. - Diepte schip 5 oude amsterdamse
voet 28,3 cm. Verder wist hij nog wat het schip in de wisselende economische
tijden bij benadering waard was geweest. Aanschafprijs zonder tuig fl 5000,-.
Kort voor 1918 nà fl 2900, 1918 - 1928 nà fl14000,- rond 1930 fl 2500,-, tijdens de
2e wereldoorlog fl 10000,-, en in 1964 werd het schip voor bewoning doorverkocht
aan een collega van de havendienst in Amsterdam nadat het al 2 jaar voor de wal
gelegen had voor fl 5500,-. Deze man begon gelijk de mast en de blokken op te
stoken in de houtkachel. En gaf het schip de naam Geja. Vervolgens werd het
schip in 1967 doorverkocht aan een onderwijzeres die het schip de naam "Noso
Larcino" (ons liefdesnestje) gaf. Hierna schijnt het schip te zijn doorverkocht
naar Zaandam alwaar de roef is uitgebrand, waarbij de bewoner om het leven kwam
en alle papieren verloren zijn gegaan. Vervolgens heeft het schip meerdere jaren
als zand overslagschip gefungeerd, is vervolgens verbouwd tot twee master voor
de chartervaart vanuit Lauwersmeer, en heeft 4 jaar voor de wal liggen
wegroesten in de Noorderhaven in Groningen totdat ik het schip in augustus kocht.




Bijzonderheden
<< Eerdere meetbrieven: 1908: Zs 188 N& 1932: MP 658 N >>