Stad Breda

Details over het schip Stad Breda, BHS nummer 11458


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11458 Stad Breda Katwijker Beurtvaarder staal in 1925 Boot (De Hoop) Leiden
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Breda-Amsterdam,Zaanstreek Het motorschip is in de beurtvaart gebruikt voor vervoer van stukgoed. De lading betrof o.a. (tuig)leer van en naar de Gewesten, suiker, cacao, meel, lijnolie, lucifers, meubels, artikelen van Etna, FAAM, HERO en Kwatta en enkele keren de roeiboot van de KMA naar de Amstelwedstrijd. In 1940 vervoerde ze inventaris van de KMA naar Haarlem 'achter de waterlinie' en werd bij het passeren van de Moerdijk bruggen, twee uur voor de bezetting ervan, beschoten. In de oorlog vervoerde ze kolen voor de stoomschepen in Rotterdam. Na de oorlog werden er weer stukgoederen vervoerd, ook heeft ze met een blauw boeisel gevaren voor SHELL. Nu vaart ze als monumentaal 'groot pleziervaartuig'. Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden
Korte geschiedenis van dit schip
De STAD BREDA is in 1925 in opdracht van de Gebr. van Zuilen gebouwd op de helling van Boot in Leiden. Het schip kreeg een vaste ligplaats aan de Prinsenkade, de oude binnenhaven van Breda. Jan van Zuilen was speciaal voor de beurtvaart Breda-Amsterdam in Breda gaan wonen.

Zij stond bekend als een snel schip omdat je er in 10 uur mee van Breda naar Amsterdam kon varen.
De 30 pk Brons motor draaide dan 180 toeren per minuut.

In 1934 is ze verkocht aan de rederij v/d Schuijt en later aan SBS (v/d Schuijt, v/d Boom, Stanfries). Rond 1959 is ze aangekocht door de Gebr. Raaphorst uit Rotterdam.
Uiteindelijk is ze in de jaren 1980 uit de vaart genomen en in particuliere handen gekomen.

In 1925 is ze te boek gesteld als STAD BREDA, rond 1951 is de naam gewijzigd in DOMMEL en later in 1959 in ZWALUW. Sinds 2015 heet ze weer Stad Breda.

De Stad Breda is een degelijk en mooi gebouwd casco met een scherpe kop en een behaald achterschip, vermoedelijk een snel schip. Het is in zijn werkzame periode en daarna vrijwel niet verbouwd en ook niet verlengd. Het heeft als één van de weinige motorschepen nog de kleine karakteristieke stuurhut met zakramen.

Het schip heeft een mooi oorspronkelijk silhouet met karakteristiek hijstuig.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Stad Breda op huidige ligplaats in Delfshaven
Gemaakt op/in: September 2015
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Stad Breda, zomer 2018
Gemaakt op/in: 2018
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
26 m 90 cm 5 m 25 cm 0 m 66 cm 1 m 70 cm 11 m 00 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “225 B Leid 1927”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
225 B Leid 1927 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Scania D7ro 1953 Overig
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Scania D7
Verhalen over dit schip:
Bouwnummer 1214 Boot.