Nooyt Gedagt

Details over het schip Nooyt Gedagt, BHS nummer 11560


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11560 Nooyt Gedagt Katwijks model staal in 1914 Czaar Peter Zaandam
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Van 1914 tot aan 1968 werd met dit schip gevaren in de Zaanstreek en naar Amsterdam. Vanaf 1968 werd dit schip voor recreatie gebruikt In zijn actieve periode werd dit schip voor beurtvracht gebruikt Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
19 m 95 cm 4 m 50 cm 1 m 20 cm 46,084 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “417 B Amst 1927”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
417 B Amst 1927 - Twee Gezusters -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Mercedes Benz OM 326 Overig
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Mercedes- Benz OM326 326913 1954 Gereviseerd 1985
Verhalen over dit schip:

Ik kocht de "Nooyt Gedagt" op 6 juni 1978. Het vaartuig lag toen in sterk
verwaarloosde toestand in de Sixhaven te Amsterdam. Het lag daar al
verscheidene jaren. Ik had al jaren smoel op dat vaartuig, maar heb
gewoon erg lang werk gehad voordat ik de juiste eigenaar te pakken had.
Het vaartuig stond wel op naam, maar deze persoon had het al jaren
daarvoor verkocht en het schip is daarna nog 6 keer verkocht geweest
zonder dat de tenaamstelling dan wel de te boek stelling werd gewijzigd,
deze stond namelijk nog steeds op naam van de eerste eigenaar. Het heeft
mij heel wat tijd gekost voordat ik de juiste eigenaar te pakken had.

Nadat ik het schip had gekocht heb ik het overgebracht naar scheepswerf
Molenaar te Zaandam. Ik wist namelijk dat de toenmalige bedrijfsleider
van die werf het schip kende, omdat hij het in onderhoud had gehad toen
het schip nog als bedrijfsvaartuig in dienst was. Het schip was eigendom
geweest van transportbedrijf Calcar uit Koog aan de Zaan en was tot begin
zestiger jaren nog als bedrijfsvaartuig in dienst geweest.

Bij Molenaar is het schip vervolgens opgeknapt en omgebouwd naar
recreatievaartuig. Onder de waterlijn was het schip erg slecht. Dat
geheel is toen verdubbeld. Het schip was toen nog voorzien van een
laadruim, dat was afgedekt met stalen luiken. Op het laadruim is toen het
verblijf gebouwd zoals het nu is.

Bij de tewaterlating in 1914 was het schip voorzien geweest van een
N.U.K. scheepsmotor. Deze was in 1947 vervangen door een drie-cilinder
M.W.M. met een vermogen van 27 pk. Dit motortje zat er nog in toen ik het
schip kocht. Het was verder voorzien van een Reyntjes oliedruk-
keerkoppeling. Er zijn veel uren aan deze combinatie besteed. maar ik
kreez het niet zoed draaiend. In 1983 heb ik toen de zaak
gehermotoriseerd en is er een Mercedes-Benz OM 326 met een vermogen van
150 pk bij 1800 toeren ingekomen met daarachter een Velvet keerkoppeling.

In 1992 is het stuurwerk vervangen door een hydraulisch stuurwerk. Het
roer en het kwadrant zijn echter nog origineel.

Als bijlagen voeg ik bij dit schrijven:
le. Een fotocopy van een fotocopy van een foto genomen omstreeks 1948. Op
deze foto staat afgebeeld de gehele vloot van de firma Calcar, een
beurtvaartbedrijf uit Koog aan de Zaan. De Twee Gezusters (nu Nooyt
Gedagt" ligt op deze als derde breedte vanaf de wal. Het was een
zusterschip van de "Twee Gebroeders", die als tweede van rechts staat
afgebeeld.

2e. Een viertal foto's genomen op het Noordzeekanaal in 1986.

3e. Een tweetal foto's genomen in 1993 op de Verlengde Hoogeveensche
Vaart.

4e. Een fotocopy van de meetbrief die aan boord was toen ik het schip
kocht in 1978

5e. Een fotocopy van het Uittreksel uit het Scheepsregister van het
Kantoor van Bewaring der Scheepsbewijzen dedato 4 januari 1957.

De foto's had ik gaarne retour, de overige documenten kunt U behouden.

Hopende U op dezer wijze voldoende te hebben ingelicht en hopende op een
spoedig antwoord Uwerzijds onderteken ik,

J.J. Kaarsemaker. Hemkade no 31, 1506 PS Zaandam. Tel 0756176569.