Terra Nova

Details over het schip Terra Nova, BHS nummer 11590


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11590 Terra Nova luxe motor staal in 1929 De Hoop v/h Gebr. Boot Leiden
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Nederland België Duitsland droge lading Hollandse IJssel, Gouda, Z-H rivierengebied
Korte geschiedenis van dit schip
De Terra Nova is gebouwd als vrachtschip bij scheepswerf Boot, die bekend stond om de bouw van mooie, stabiele schepen. Het schip werd gebouwd voor Levien Hooglander, een vermogend man. Bij de bouw hoefde hij niet op een paar centen te kijken. Hij verlangde eerste klas materialen. Het schip werd niet voor niets "de Parel van de Rijn" genoemd. Let vooral op de fraaie stuurhut, gebouwd van teakhouten panelen. Ook het in oude stijl gerenoveerde schippersverblijf, de roef, is de moeite van het bekijken zeker waard. Bij de bouw werd het schip uitgerust met een Deutz VM 4-cilinder-motor van 240 pk., voor die tijd veel vermogen (een identieke motor staat nu in het ruim van het schip).

Het scheepstype is een luxe motor. "Luxe" staat onder meer voor een luxe roef, en "motor" voor het feit dat het schip als motorschip gebouwd is en dus nooit heeft gezeild. De mast en gieken aan dek werden voor het laden en lossen gebruikt.

De Terra Nova is nu het verenigingsschip van de LVBHB.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding De Terra Nova tijdens zijn proefvaart op de Nieuwe Maas (juli 1929)
Gemaakt op/in: De Terra Nova tijdens zijn proefvaart op de Nieuwe Maas, juli 1929


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Gemaakt op/in: onbekend


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De Terra Nova in de vaart


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De Terra Nova in de opvaart op de Merwede voor de deur van Damen Shipsyards
Gemaakt op/in: 26 juni 2012, 10:20:40
Foto: Simon J. de Waard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De Terra Nova met nieuwe mast en gieken.
Gemaakt op/in: 5 agustus 2015
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Terra_Nova_%28ship,_1929%29
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Basis voor Wikipedia artikelen Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen -
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://TerraNova1929.nl
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
- - -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
50 m 00 cm 6 m 60 cm 1 m 50 cm 2 m 27 cm 82,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “781 B Leid 1929”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
781 B Leid 1929 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Deutz VM type 145 KT 1929 Nieuw 1929 1987
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Volvo TAMD 121 D 1987 Nieuw 1987
Verhalen over dit schip:
De Terra Nova is gebouwd als vrachtschip 'type luxe motor' in 1929 bij gebr.Boot in Leiden. Voor die tijd was dat een gerenommeerde scheepswerf die zeer mooie stabiele schepen bouwden. Het schip werd gebouwd in opdracht van Levien Hooglander, voor die tijd een vermogend man. Bij het bouwen behoefde hij dan ook niet op een cent te kijken. Hij verlangde dan ook dat er eerste klas materiaal werd gebruikt. Daar vandaan het gezegde: "gebouwd uit een grote portemonnee". Het schip werd later "De Parel van de Rijn" genoemd. Dat zegt voldoende. Het casco is gebouwd met een plaatdikte van 10 mm. De spanten staan 33 cm uit elkaar en in het voorschip op 22 cm. Erg zwaar gebouwd dus. Het schip is vanaf de bouw uitstekend onderhouden. Er is zo goed als geen cascoschade.Bijvoorbeeld de halfronden zijn nog van zijn jeugd en er is nauwelijks sleet op te constateren. De zoon van de vorige eigenaar de heer Hooglander weet te vertellen waar andere schepen twee klinknagels hebben, heeft de Terra Nova er drie op dezelfde afstand. Vooral de stuurhut valt op, omdat die vanaf het dek geheel van teakhouten panelen is gemaakt en nog vanuit zijn jeugd stamt. Echter het meeste springt de woning in de kijker, daar die nog voor een groot gedeelte authentiek is, met daarnaast een klein gedeelte gerestaureerd in de oude stijl.Bij de bouw werd de Terra Nova uitgerust met een Deutz VM 4 cilinder van 240 pk, wat voor die tijd veel vermogen was. Het schip vervoerde ladingen voor de alom bekende Duitse transportondernemer Detmer naar Bazel. Tot aan de Ruhr werd nog een sleepschip meegenomen (motor is vervangen). De planning is om de dennenboom en luikenkap weer in de oude stijl te restaureren. Dat wil zeggen terugbrengen in de oorspronkelijke staat en de houten Friese kap luiken er weer op met scheerstokken en merkels. De wens is de kleine of grote veranderingen die in de loop van de tijd zijn aangebracht, terug in de oude luister te herstellen.Daarvan zijn de laadmast en de gieken met mastdek en lieren een van de opvallendste zaken, die voor het buitenaanzicht bepalend zijn. Dat alles kost veel, nee heel veel geld en dat is bijna niet te doen zonder sponsors. Daar is dan ook een beetje de hoop op gevestigd, dat die zich aandienen. Toen het schip in 1994 werd aangekocht, was ik me er helemaal niet van bewust, dat het zo'n bijzonder schip was. Dat werd later pas duidelijk doordat andere vakbroeders me daarop wezen. Ook sluiswachters en havendiensten waren degenen die steeds vroegen om een kijkje te mogen nemen. Daarnaast speelt mee, dat er de laatste jaren meer aandacht wordt besteed aan de oudere schepen. Dit soort schepen komt steeds meer in de belangstelling te staan. GORINCHEM - Vóór hij het schip aan de Landelijke Vereniging tot Behoudvan het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) schenkt, wil hij er nog één keer de Rijn mee op. 'Het zal nooit meer zal zijn zoals het was, maar ik wil nog één keer in oude glorie naar Mainz', zegt Jan Lock van de Terra Nova. Het schip werd in 1929 bij Boot in Leiderdorp gebouwd en Lock, de vijfde eigenaar, heeft het vrijwel volledig in de oude staat teruggebracht. Vorige week vertrok hij met diverse gasten uit Gorinchem,waar hij over drie weken weer terug hoopt te zijn. Lock (53) kocht het schip in 1994, twee jaar nadat hij aan de wal was gegaan omdat zijn vrouw niet meer wilde varen. 'Ik werkte als aflosser op depots van Van der Sluijs, maar had het absoluut niet naar m'n zin aan de wal, dus heb ik dit schip gekocht om tussendoor nog eens een reisje via de beurs te doen.' // Zie ook: 'Terra Nova - een varend monument' op http://vaart.nl/galerie/terranova.htm>> ** Weekblad Schuttevaer uit Vaart! 03-07-2003: Het ms Terra Nova is gebouwd in 1929. Het is 50 meter lang en 6,60 meter breed. Schipper Lock kocht het een paar jaar geleden, nadat hij als oud-schipper aan de wal toch weer behoefte kreeg aan varen. De Terra Nova is geheel vaarklaar, en zou zo weer een reis kunnen doen. Maar het schip is natuurlijk niet meer zo efficiënt als de nieuwe toevoegingen aan de binnenvaartvloot.Het beheer en onderhoud van dit authentieke binnenvaartschip is ondergebracht in de Stichting Terra Nova. Schipper/eigenaar Jan Lock steekt zelf heel veel tijd in het in oorspronkelijk staat houden en herstellen van het schip. Dat is een kostbare aangelegenheid. Wie wil dat de Terra Nova blijft varen kan zich aanmelden als donateur van de stichting. Voor € 25,- per jaar help je mee het schip in de vaart te houden. Zie voor verder infomatie:www.Terranova1929.nl
Bijzonderheden
Het schip is eigendom van de stichting Terra Nova en is het verenigingsschip van de LVBHB.