Janna

Details over het schip Janna, BHS nummer 11690


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11690 Janna luxe motor staal in 1922 de Jong Vlaardingen
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Nederland en Belgie Van 1922 tot 1936: van alles, o.a. meel 1936 tot 1957: bakstenen, glas WO II: melk 1957 tot 1969: zand Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem
Korte geschiedenis van dit schip
Tussen 1957 en 1996 Seolto geheten, luxe motor.

De Janna werd gebouwd tussen 18 april en 20 oktober 1922 en had Middelharnis als thuishaven maar loste vooral in de landbouwhaven van Sommelsdijk. Eigenaar was Pieter Goumare en vanaf 1928 zijn zoon Cornelis. Cornelis Goumare heeft vaak meel gevaren voor Wouda van Sneek naar Rotterdam.

Na verkoop in 1936, veranderde de nieuwe schipper Jan Does de naam in Seolto (Strijd En Onderneming Leidt Tot Overwinning) en werd het schip in het register van Antwerpen ingeschreven. Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog verdwenen de laadmast en de giek.

In 1957 werd de Seolto door beugelschipper Wiggert Zuiddam veranderd in een zandschip met zelflosinstallatie. Van 1963 tot 1969 heeft zoon Piet Zuiddam op de Seolto vooral met metselzand gevaren en van 1969 tot 1996 heeft het schip als overslagschip, vastliggend aan de kade bij de Waardt in Schiedam, zandschepen gelost.

Sinds 1998 heeft de Janna haar oorspronkelijke naam terug en ondanks alle veranderingen heeft zij nog steeds de oude 2 cylinder Deutz/Bronsmotor en is het historische interieur van het stuurhuis en de roef behouden gebleven.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding De Janna, hier nog met de naam Seolto, tijdens onze eerste vaarvakantie in 1998.
Gemaakt op/in: zomer 1998
Foto: Titus Dekker.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Tewaterlating stalen casco van de Janna, bij de werf van A .de Jong in Vlaardingen
Gemaakt op/in: 8 september 1922
Foto: onbekend.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De Janna ligt afgebouwd voor de werf van A. de Jong in Vlaardingen
Gemaakt op/in: oktober1922
Foto: onbekend.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De JANNA op het Haringvliet.
Gemaakt op/in: 30 juli 2006, 13:17:13
Foto: Simon J. de Waard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De SEOLTO wordt geladen vanaf een paard en wagen, links Adriana en rechts op de kap Jan Does.
Gemaakt op/in: Tussen 1936 en 1940
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Adriana van der Klooster en Jan Does. Adriana was duidelijk medeschipper
Gemaakt op/in: Tussen 1936 en 1939
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De Janna met schipper Cees Goumare zijn vrouw en dochter Janna.
Gemaakt op/in: Tussen 1928 en 1935
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Da Janna in het Uitgeestermeer
Gemaakt op/in: augustus 2008
Foto: Titus Dekker.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Janna_%28ship,_1922%29
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Basis voor Wikipedia artikelen Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen -
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://www.titusdekker.nl/janna/
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
website is van de eigenaar van de Janna - -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
27 m 73 cm 5 m 04 cm 1 m 20 cm 1 m 75 cm 9 m 50 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “97 B Rott 1926”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
97 B Rott 1926 - - -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “97 B Rott 1926”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
97 B Rott 1926 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Deutz/Brons BrM Z 932 116356 1921 Nieuw 1922
Verhalen over dit schip:

Eind februari 1996 kochten wij de luxe motor SEOLTO waar een grote
grijperkraan opstond. Het schip was nog in een redelijk authentieke staat:
de Deutz - Brons 2 cylinder stond er nog in, de oude gangboorden zaten nog
onder het Kalffdek, de stuurhut en de roef waren niet ingrijpend aangepast.
Nadat een bedrijfje de kraan had overgenomen kon het grote karwei beginnen:
het schip inbouwen tot woonschip en terugbrengen in een redelijk
historische staat.
Natuurlijk waren we nieuwsgierig naar de geschiedenis van het schip, we
begonnen te speuren bij het scheepvaartregister en eindigden bij
familieleden en kennissen van de oud schippers met als resultaat verhalen
en foto's.
SEOLTO (Strijd en Onderneming Leidt Tot Overwinning) was de tweede naam, de
oorspronkelijke naam was JANNA, vernoemd naar de vrouw van schipper Pieter
Goumare die het schip had laten bouwen. De JANNA werd in 1922 bij
scheepswerf A.J. de Jong in Vlaardingen gebouw, waar voornamelijk
vissersschepen van stapel liepen (w.o. de BALDFR van het scheepvaartmuseum
in Amsterdam). Wegens slapte in de vraag naar nieuwe vissersschepen in de
twintiger jaren werden er, bij wijze van uitzondering drie luxe motor's
gebouwd.
De bouwtekeningen van deze luxe motor's zijn helaas verbrand, maar er lagen
nog wel twee glasnegatieven van een van de luxe motor 's in het
gemeentearchief van Vlaardingen.... jawel het was de JANNA: foto's van de
tewaterlating en de oplevering. Ook het bestek en de bouwovereenkomst zijn
bewaard gebleven.
Op 18 april 1922 was de bouwovereenkomst getekend, op 8 september was het
casco gereed en te water gelaten. Het schip was 20 oktober vaarklaar, ruim
een maand te laat, maar de werf mocht 5 zondagen, 9 regendagen, 7
motordagen en een koninginnedag afstrepen. De schipper mocht van de
resterende 13 dagen x 5 gulden = 65 gulden in mindering brengen op het
aankoopbedrag.
Pieter Goumare had vanaf 1907 met een klipper veel op Denemarken gevaren,
toen hij de JANNA liet bouwen stond hem het model van een Wad en
Sontvaarder voor ogen. Het schip was stevig en robuust gebouwd, had
dubbele kattesporen en stalen beneden deuren in het stuurhuis.
In 1928 werd de zoon Cornelis de eigenaar van de schip, hij vervoerde vaak
meel voor Wouda van Sneek naar Rotterdam. Bij gunstige wind werd op het
IJsselmeer een hulpzeil in de laadmast bij-gezet. Met een laadvermogen van
123 ton werd de JANNA te klein voor het familietransportbedrijf Goumare uit
Middelharnis en in 1936 verkocht aan Jan Does uit Goes.
Van Jan Does is weinig bekend, hij was getrouwd maar had geen kinderen en
hij had geen of weinig kontakt met zijn familie. Hij moest zijn eigen
boontjes doppen en had wellicht daarom de naam van het schip veranderd in
SEOLTO. In de oorlog heeft hij melk gevaren rond Gouda en aan het eind van
de oorlog meerdere malen aardappelen (in stro) van Zeeland naar Amsterdam
vervoerd.
Tijdens de watersnoodramp in 1953 heeft de SEOLTO hulpgoederen gevaren, op
een foto uit die tijd ontbreekt de laadmast.
Wiggert Zuiddam werd in 1957 de nieuwe eigenaar van het schip en liet het
schip aan de tijd aanpassen: de gangboorden werden dicht gelast en de den
werd verhoogd, er kwam een stalen laadmast met giek en een zand laad- en
losinstallatie op het schip, ook werd de motor verdieseld. Er werd door
Zuiddam zand en grind gevaren, daarbij werd herhaaldelijk de Kempen in
Belgie aangedaan om zilverzand uit Mol op te halen. In 1974 werd op het dek
voor het stuurhuis een Nellen grijpkraan geplaatst en werd de SEOLTO een
overslagschip, vastliggend aan de kade in Schiedam.
Sinds december 1997 wonen wij op de SEOLTO in het laadruim, de roef wordt
grondig opgeknapt: nieuw stalen dak, de ramen gerestaureerd en de oude
betimmering komt weer terug. In de zomer van 1999 zal de kleindochter van
Pieter Goumare, Janna, het schip de oorspronkelijke naam teruggeven.
Bijzonderheden
Eigenaar heeft afdrukken van glasnegatieven uit 1922 en authentiek bestek. Vaart nog met oorspronkelijke motor en heeft roef in authentieke staat.