ISIS

Details over het schip ISIS, BHS nummer 11762


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11762 ISIS veerboot staal
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
verm. Zeeland en/of Zuidholland voertuigen en passagiers Onbekend
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
25 m 26 cm 8 m 55 cm 1 m 65 cm 2 m 60 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “7354 B Amst 1974”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
7354 B Amst 1974 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Brons 2 cil. 4-takt inject 1930
Verhalen over dit schip:
Sinds 2 jaar wonen we op dit schip. Toen we het kochten zeiden de vorige
eigenaars dat het een salonboot was geweest die op het Meer van Geneve gevaren
zou hebben. In de machinekamer zou nog een oude stoommachine staan. Daar
bleek dus weinig van te kloppen. We zijn nog steeds druk bezig om de
geschiedenis van de romp van ons schip te achterhalen. We vermoeden dat het
een veerboot is geweest, die waarschijnlijk op de Zeeuwse wateren heeft
gevaren.

De romp heeft drie ruimen, waarvan de achterste de machinekamer is. Over de
gehele lengte van de romp waren vroeger patrijspoorten aanwezig, een deel
hiervan is later weer dichtgelast. De romp is geheel geklonken, ook de
constructie van het dek is geklonken. Er zijn alleen stukken gelast boven de
waterlijn op ca. 20cm onder het dek. In de ruimen staan, in de
lengte-richting van het schip, twee rijen steunpalen ter ondersteuning van het
dek, deze zijn er waarschijnlijk later ingelast. Uit de sporen van snij- en
laswerk valt op te maken dat ook de motor, een verdieselde twee cilinder Brons
type 2CL (90pk), er later in is geplaatst. Een nu ongebruikt startluchtfilter
uit 1944 is waarschijnlijk nog van de vorige motor. Het plaatje met het
serienummer ontbreekt helaas. Van de motor ontbreken verder nog enkele
onderdelen. Omdat ik de motor weer draaiend wil proberen te krijgen ben ik ook
op zoek naar deze ontbrekende onderdelen.
Motor: Brons
Type: 2CL, 90pk 2cilinderviertakt,verdieseld
Bouwjaar: Onbekend, vermoedelijk rond 1930
Serienummer: Onbekend, plaatje ontbreekt
Ontbrekende onderdelen:
- verstuivers
- alle brandstofleidingen, en standpijp
- vetsmeerpomp
- voordeksel van pompdeksel, met exentriek voor handbediening van hogedruk
brandstofpomp
- lucht-aanzuigbuis met zuigveer
- "windketel" aan zuigzijde koelwaterpomp
- koelwaterleidingen en aftapkraantjes van beide cilinders

Opmerkingen over de motor:
Er zijn aanwijzingen om te veronderstellen dat de motor is opgebouwd uit
onderdelen van twee motoren. De twee cilinders zijn verschillend van kleur
(zwart en blauw-groen). Bovendien heeft alleen de achterste cilinder (in
vaarrichting) afgedopte aansluitingen voor cilindersmering. De voorste
cilinder is zwart, net als de voet, en heeft dus geen aansluitingen voor
cilindersmering. Als de voorste cilinder ooit de middelste is geweest van een
3 cilinder motor, dan kan het kloppen dat de bevestigingsgaatjes voor een
serienummerplaatje op deze cilinder ontbreken. Deze zouden hier namelijk
zouden moeten zitten.

De romp is later verbreed met overhangende gangboorden (zoals op oude
raderboten). De gangboorden zijn geheel gelast. In de gangboorden zitten de
vulopeningen van de brandstoftanks (2 stuks van ca. 2000 L in het middenruim).
De gangboorden hebben de nodige deuken. Hieruit maak ik op dat het schip
gevaren moet hebben met de huidige gangboorden. Ook zitten er aan weerskanten
5 zadelvormige stukken ijzer op het gangboord, hierin zou de as van een
(laad)klep gelegen kunnen hebben. De laadkleppen zaten dan aan de beide
zijkanten van de romp (tegen over elkaar). Volgens de buren zou het schip
vroeger een veerboot zijn geweest. De aslagers op het gangboord lijken hier
dus mee te kloppen, de kleppen werden via katrollen vanuit het middenruim
bediend. Het dek is zeer stevig uitgevoerd, ik kan me dus goed voorstellen dat
dit gedaan is om een stevige laadvloer voor de veerboot te hebben. Op het
stalen dek lag vroeger over de gehele lengte van het schip (voor zover ik dat
nog kan zien) een houten dek. De ruimen zijn niet geschikt voor vrachtvervoer
omdat elk ruim slechts 1 klein toegangsluik heeft.

Van de opbouw heb ik de geschiedenis al kunnen achterhalen. Het dekhuis is
afkomstig van de rijnsleper Schwyz. Dit schip is in 1974 verbouwd tot
passagiersschip en vaart nu nog steeds onder de naam Amsterdam. Hierbij is het
dekhuis van de sleper verkocht als oud-ijzer. Door de de Heer Simon Twint
(Amsterdam) is dit dekhuis vervolgens gekocht en op de romp van een oude
veerboot geplaatst, en vervolgens doorverkocht als woonschip. Hij kon me
helaas niet meer vertellen waar de romp vandaan kwam.