Inconstant

Details over het schip Inconstant, BHS nummer 11765


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11765 Inconstant motorklipper ijzer/staal in 1912 Boot Vrijenban Delft
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Nederland & België & Frankrijk & Duitsland droge lading & landbouwprodukten Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
29 m 39 cm 5 m 25 cm 1 m 25 cm 1 m 88 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1394 B sHage 1953”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
1394 B sHage 1953 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Bolnes 2-HS-1 1932 Overig 1934
Verhalen over dit schip:
Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan moest het er toch maar van komen
als scheepsbouwkundig ingenieur, werkzaam bij een ontwerpbureau (Hoek Design),
ook nog op een schip te gaan wonen. Uiteraard moest het wel een varend
(woon)schip worden en op een echt schip lijken. Weliswaar wat groter dan in
eerste instantie de bedoeling was, maar in goede en originele staat en nog niet
ingetimmerd zodat alle eigen idee├źn erin verwerkt kunnen worden (bovendien was
de prijs niet verkeerd).
De Inconstant is in 1912 bij scheepswerf Boot in Vrijenban (Delft) gebouwd als
zeilschip voor rekening van de heer Leendert Muller uit Puttershoek. In 1934
heeft dhr. Muller het schip laten verbouwen tot motorschip bij scheepswerf
Bolnes. De oorspronkelijke roef werd toen verwijderd en er werd een "luxe
motor" roef geplaatst met een stuurhuis ervoor. Onder de stuurhuis werd de
motor geplaatst, een twee cilinder, 2 takt, Bolnes dieselmotor, type 2-HS-1 van
50 pk bij 400 omwentelingen. Deze staat en loopt nog steeds in het schip.
Tevens werd het schip toen verlengd om de verloren gegane laadruimte en het
extra gewicht van de motor (4 ton!) te compenseren.
In de oorlog heeft de Inconstant niet zo fortuinlijk gevaren, in mei 1940 is
het schip in Brussel door de Engelsen tot zinken gebracht om de haven te
blokkeren, maar kort daarna is het weer gelicht. Na de oorlog is het schip
overgegaan naar Willem Muller, de zoon van Leendert.
Later is de den verhoogd en het mastdek naar voren verplaatst, nog later is de
laadmast verwijderd. Willem Muller heeft zijn hele verdere leven op het schip
gewoond en is er uiteindelijk mee in Dordrecht komen te liggen. Na zijn
overlijden is het schip te koop gekomen en door tussenkomst van een makelaar
heb ik haar gekocht. Al met al werd ik dus de derde eigenaar in het bestaan van
de Inconstant.
Na de eerste reis vanuit Harlingen naar Edam ligt ze nu in de Purmer Ringvaart
en besteed ik zoveel mogelijk van mijn vrije tijd aan het opknappen en
intimmeren van het schip. Als alles naar wens gaat, hoop ik volgende zomer mijn
intrek in het ruim te nemen. Het programma ziet er daarna als volgt uit: de
roef opknappen (in- en uitwendig), machinekamer schoonmaken en motor
reviseren, de den verlagen en het mastdek naar achteren verplaatsen en
tenslotte het laadgerei herplaatsen. Dan is de Inconstant weer in de toestand
van 1934 teruggebracht en geschikt voor kortere of langere vakantiereizen.