Onderneming

Details over het schip Onderneming, BHS nummer 11778


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11778 Onderneming luxe motor staal in 1933 Boot Alphen aan de Rijn
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Zeeland & Zuid-Holland en vooral de havens op het traject Ouddorp-Rotterdam vv. Het onderhield een beurtdienst vanuit Ouddorp en vervoerde alles wat op de reis van/naar Rotterdam werd aangeboden. Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem
Korte geschiedenis van dit schip
Met dit schip heeft A. de Graaff met zijn zoon tot 1971 vanuit Ouddorp op Goeree een beurtdienst op Rotterdam onderhouden.
Het schip is relatief zwaar en breed uitgevoerd met een scherpe steven. Omdat de Onderneming altijd de open, vaak ruige, Zuid-Hollandse wateren bevoer, was ook de motor voor die tijd behoorlijk robuust. De Industrie had de reputatie simpele, sterke en betrouwbare motoren te bouwen.
De schipper verhaalde dat hij bij veel ijsgang soms buitenom naar Rotterdam voer. Ook vertelde hij dat zij altijd, weer of geen weer, zaterdagavond thuis waren, zodat de zondagse kerkgang en rustdag mogelijk waren. Dit naar huis moeten -met soms ook zeer slecht weer- heeft vele zeer hachelijke momenten opgeleverd voor De Graaff en zijn bemanning. Met deklast bijvoorbeeld, bij windkracht 10 met een slagzij van meer dan 45 °, werd op een nacht naar Ouddorp gescharreld. De lading overboord zetten kwam niet bij De Graaff op.
De Graaff liet op de kop een golfbreker zetten omdat bij slecht weer, mede door de sterke motor, regelmatig ‘de kop er onder voer’.

Door het sluiten van de Grevelingendam in 1971 en het opkomende vervoer per vrachtwagen is de beurtdienst opgehouden te bestaan.
De zoons van de schipper hebben nog een 10-tal jaren met de Onderneming de ‘sportvisserij’ beoefend.

Rond 1985 belandde de Onderneming bij een sloper.
Meteen verliefd, kochten wij in 1988 in Woudrichem ons schip. De Onderneming ziet er authentiek uit. De Gemeente Haarlem waardeert dit en heeft haar in 2012 de status 'Haarlems Monument' verleend.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Onderneming voor Doesburg
Gemaakt op/in: 2009
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
24 m 06 cm 5 m 07 cm 1 m 20 cm 100,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1028 B LEID 1933”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
1028 B LEID 1933 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Onderneming -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Industrie 2VD5 3015 1933 Overig 1933
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
(dubbel; kan weg) Overig
Verhalen over dit schip:
De Onderneming is als beurtmotor in 1933 gebouwd bij Boot in Alphen aan de
Rijn. De opdrachtgever was meneer 'de Graaff' uit Ouddorp Zuid Holland. Hij
voerde een beurtdienst tussen Ouddorp en Rotterdam. Vanwege de vaak nogal
woelige Zuidhollandse zeegaten gaf de schipper de voorkeur aan een kort en
breed schip met hoge kop en voor die tijd een flinke motor. De voortstuwing
bestaat uit een langzaamlopende 2 cilinder Industrie, viertakt-diesel met 60
paardekrachten, ook bij een collega Boot gebouwd. Tot ca. 1978 heeft het schip
nog vracht gevaren. Daarna is vanuit Ouddorp het schip als 'sportvisser' aktief
geweest, totdat het in ca. 1988 naar de sloop is afgevoerd. Uiteindelijk hebben
wij haar bij een handelaar in Woudrichem gekocht. Op wat kleine aanpassingen na
was het schip, hoewel geheel gestript en in droevige staat van onderhoud, nog
redelijk origineel.
Inmiddels is de Onderneming ingericht als varend woonschip. Uit praktische
overwegingen hebben we een forse roef (theehut) voor/aan de stuurhut gebouwd.
Daardoor kunnen we fprobleemloos van achter tot voor via wat trappen het gehele
schip door wandelen. Bovendien hebben we op deze manier het toilet en de
badkamer boven de waterlijn. Eronder zit ruimte voor een in de nabije toekomst
in te bouwen vuilwatertank.
We zijn nu de wooninrichting klaar is, bezig de machinekamer aan te pakken. De
koppeling, ook origineel Industrie, is in 1996 gereviseerd. Inmiddels is ook
een nieuwe schroefas gemonteerd. In de komende jaren zal de motor aangepakt
worden. De compressor en luchtflessen met kranen vallen daar ook onder. Een
mast en laadboom staan ook nog op het verlanglijstje.
Hoewel ons scheepje dus niet meer helemaal origineel is ziet het er voor veel
mensen toch nog heel authentiek uit. Vaak denkt men dat het een ingekorte luxe
motor is waar de theehut al van origine op staat.
Bijzonderheden
Motor Industrie, Type 2VD5, 2cylinder 4-takt diesel, 60 pk. Fraai schip. Haarlems Monument Schip en motor gebouwd bij firma Boot te Alphen a/d Rijn Er is een theehut voor de stuurhut geplaatst