Quo Vadis

Details over het schip Quo Vadis, BHS nummer 11977


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11977 Quo Vadis luxe motor Staal in 1929 Gebr. Boot / Industrie Alphen a/d Rijn
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Groningen, Friesland, (Duitse) Wad, Zuiderzee e.o. vrachtschip stukgoed, daarna zelflosser zand Geen vaste ligplaats
Korte geschiedenis van dit schip
Ruim 85 jaar geschiedenis van een luxe motor:
Dit motorvrachtschip is met zijn 205 ton als 'Friese maat' gebouwd voor E. de Vries te Amsterdam, die het Excelsior noemde. Daarbij is het voorzien van een 'ijskop' en een Industrie-motor 2 cilinder (2IB7, 90 epk, bouwnr. 650) alsmede een houten mast en giek, geschikt voor ruime en open wateren, Zuiderzee en het wad.
Tussen 1929 en 1939 missen wij informatie over de eigenaren.
In 1939 is het schip verkocht aan Hendrik Veldman te Hoogezand, die het als vrachtschip gebruikte in Groningen, Friesland en op het Duitse wad. In 1950 is het weer verkocht en kreeg het voor het eerst de naam 'Quo Vadis'. Het schip is met 10 meter verlengd en kreeg de huidige mast, een lange giek en een Arie Kreuk laad-en losinstallatie. Daardoor kon ongeveer 100 ton meer geladen worden.
In 1958 is de huidige Industrie-motor van 150 PK geplaatst en is de roef gedeeltelijk vernieuwd, duidelijk te zien aan het typische 50-er jaren interieur, relatief grote ramen en het ontbreken van schuifluiken. Voor de stuurhut is een zg. theehut geplaatst. Het stuurwerk is gemoderniseerd en gedeeltelijk vervangen.
In 2002 is voor de veiligheid van een klassieke reling aangebracht. Het ruim is opnieuw ingericht als kantoor en werkruimte met CV, kombuis en sanitair. De theehut is nu in gebruik als extra opgang, CV-ruimte en toilet. Het laad-en losgerei uit 1958 is nog steeds operationeel voor de maststrijkinstallatie, boegschroef en lenspomp. Vanaf 2009 is het z.g. slinger- of hulpzeil weer operationeel. Meer informatie op de website www.quovadisluxemotor.nl
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Tekening van de gewenste situatie bij de Quo Vadis
Gemaakt op/in: 2001
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.quovadisluxemotor.nl
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Over de Quo Vadis over de hele website Historie zover bekend en huidige staat van de Luxe Motor Quo Vadis -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
31 m 50 cm 5 m 37 cm 1 m 20 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “776 B LEID 1929”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
776 B LEID 1929 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Exelsior -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Industrie 3D6 4238 1958 Nieuw 1958
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Industrie 3D6 1958
Bijzonderheden
Industrie 3D6, 150 PK, bj. 1958 Steunzeil terug Laad-los installatie werkend (de bak en de losgiek zijn niet meer op het schip) Schip is verbouwd tot kantoor, werk- en bewoonbaar schip. Stuurhut grootste deel origineel 1929. Roef voor een deel nog origineel, voor een deel 1956