Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11977 |
Quo Vadis |
luxe motor |
Staal |
in 1929 |
Gebr. Boot / Industrie |
Alphen a/d Rijn |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Groningen, Friesland, (Duitse) Wad, Zuiderzee e.o. |
vrachtschip stukgoed, daarna zelflosser zand |
Geen vaste ligplaats |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Ruim 85 jaar geschiedenis van een luxe motor:
Dit motorvrachtschip is met zijn 205 ton als 'Friese maat' gebouwd voor E. de Vries te Amsterdam, die het Excelsior noemde. Daarbij is het voorzien van een 'ijskop' en een Industrie-motor 2 cilinder (2IB7, 90 epk, bouwnr. 650) alsmede een houten mast en giek, geschikt voor ruime en open wateren, Zuiderzee en het wad.
Tussen 1929 en 1939 missen wij informatie over de eigenaren.
In 1939 is het schip verkocht aan Hendrik Veldman te Hoogezand, die het als vrachtschip gebruikte in Groningen, Friesland en op het Duitse wad. In 1950 is het weer verkocht en kreeg het voor het eerst de naam 'Quo Vadis'. Het schip is met 10 meter verlengd en kreeg de huidige mast, een lange giek en een Arie Kreuk laad-en losinstallatie. Daardoor kon ongeveer 100 ton meer geladen worden.
In 1958 is de huidige Industrie-motor van 150 PK geplaatst en is de roef gedeeltelijk vernieuwd, duidelijk te zien aan het typische 50-er jaren interieur, relatief grote ramen en het ontbreken van schuifluiken. Voor de stuurhut is een zg. theehut geplaatst. Het stuurwerk is gemoderniseerd en gedeeltelijk vervangen.
In 2002 is voor de veiligheid van een klassieke reling aangebracht. Het ruim is opnieuw ingericht als kantoor en werkruimte met CV, kombuis en sanitair. De theehut is nu in gebruik als extra opgang, CV-ruimte en toilet. Het laad-en losgerei uit 1958 is nog steeds operationeel voor de maststrijkinstallatie, boegschroef en lenspomp. Vanaf 2009 is het z.g. slinger- of hulpzeil weer operationeel. Meer informatie op de website www.quovadisluxemotor.nl |
|
Illustraties: |
|
Tekening van de gewenste situatie bij de Quo Vadis Gemaakt op/in: 2001

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.quovadisluxemotor.nl
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Over de Quo Vadis over de hele website |
Historie zover bekend en huidige staat van de Luxe Motor Quo Vadis |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
31 m 50 cm |
5 m 37 cm |
1 m 20 cm |
– |
– |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “776 B LEID 1929” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
776 B LEID 1929 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Exelsior |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Industrie |
3D6 |
4238 |
1958 |
Nieuw |
1958 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Industrie |
3D6 |
– |
1958 |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Industrie 3D6, 150 PK, bj. 1958
Steunzeil terug
Laad-los installatie werkend (de bak en de losgiek zijn niet meer op het schip)
Schip is verbouwd tot kantoor, werk- en bewoonbaar schip.
Stuurhut grootste deel origineel 1929.
Roef voor een deel nog origineel, voor een deel 1956 |
|