Onrust

Details over het schip Onrust, BHS nummer 13718


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13718 Onrust Ex Directievaartuig Puddelijzer circa 1910 onbekend onbekend
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Waarschijnlijk omgeving Amsterdam Mogelijk passagiersvervoer Groningen
Korte geschiedenis van dit schip
Geschiedenis "Onrust".
Sinds 1995 zijn wij eigenaar van de "Onrust". Een scheepje met het uiterlijk van een kleine sleepboot. Waarschijnlijk is ze omstreeks 1910 gebouwd op een nog onbekende werf als open directievaartuig.

Dit type scheepjes werd ook vaak gebouwd als taxi-, haven-, overzet- en politiescheepje of als open jachtje.

Ze is van het Amsterdams model, is een duur geklonken (= om de 5 cm.) steilsteven rondspant met een geknikte vlakke achterspiegel. Het casco is nog origineel en van puddelijzer (laag koolstofgehalte).

Ons is bekend dat ze in ieder geval vanaf 1970 in gebruik is als recreatievaartuig. Toen werd ze door iemand uit Pieterburen in Maarssen (Utr.) gekocht en noemde haar "Peggy". Ze had toen een houten opbouw.

In 1981 vervangen door een ijzeren. Latere namen: "Sallie Sinke", "Poolster" en "Patriot".

Komt de boot u op enigerlei wijze bekend voor, laat het me weten !!
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Onrust tijdens evenement de Watervloot te Martenshoek.
Gemaakt op/in: 9 aug. 2008.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Ik heb deze tekening zonder de bestaande opbouw laten maken omdat ik vermoed dat de boot er oorsponkelijk zo zal hebben uitgezien.
Gemaakt op/in: juni 1998.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Ons bootje nog als "Peggy".
Gemaakt op/in: juli 1972.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Ons bootje nog als "Peggy".
Gemaakt op/in: Tussen 1970 en 1976.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De "Peggy" van achteren gezien.
Gemaakt op/in: Tussen 1970 en 1976.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Bij de stuurstand de toenmalige eigenaar Geert de Vries.
Gemaakt op/in: 1970.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
8 m 47 cm 2 m 23 cm 0 m 80 cm
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Solé diesel Mini - 33 Indenor-3. AS.10GY30/79.42000/589/B 2012 Gereviseerd 1980 2012
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Albin Overig 1980
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Solé diesel Mini - 33 178903 2012 Nieuw 2012
Verhalen over dit schip:
Wetenswaardigheden en Geschiedenis van de "Onrust".
In 1995 besloten we een bootje te kopen. Het moest er een zijn met een sleepbootuiterlijk vanwege mijn interesse in sleepboten, maar niet te groot, te hoog en te diep. We wilden ook de Groninger Maren kunnen bevaren. We vonden uiteindelijk nog datzelfde jaar de "Onrust" die toen nog "Patriot" heette.

Hoe komen we aan de naam "Onrust".

Onze boot is, nadat we haar als "Patriot" hebben gekocht, vernoemd naar de (grootste) stoomsleepboot die mijn overgrootvader M.J. de Jager (Amsterdam, 1867-1933) in 1904 bij Boon, Molema en de Cock te Hoogezand heeft laten bouwen t.w. de "Onrust". Aardig feit is dat de sleper nog steeds als recreatiemotorsleepboot in de vaart is. Nu als "Poseidon" met als thuishaven Zaandam. (Voor info en foto zie: www.waterlijn.com/Poseidon.html)

Geschiedenis.

Waarschijnlijk is onze "Onrust" omstreeks 1910 gebouwd op een voor ons nog onbekende werf als open direktiebootje. Dit type bootjes werden ook vaak ingezet/gebouwd als taxibootje, havenbootje, overzetbootje, politiebootje, trossenbootje of als open jachtje. Haar lengte is 8,47 mtr. op de waterlijn. Ze is van het Amsterdams model, is een geklonken steilsteven rondspant met een geknikte vlakke achterspiegel. Ze heeft géén scheg en is duur geklonken (= om de 5 cm). Goedkoop geklonken is om de 7 cm. Het casco is nog origineel en van puddelijzer. (Smeedijzer met een laag koolstofgehalte). Op enkele plaatsen is ze gedubbeld. Er is geen brandmerk aangetroffen en er is ook geen meetbrief bekend. In ieder geval is ze al vanaf 1970 tot heden in gebruik als recreatievaartuig.
De mij oudst bekende gegevens dateren dan ook van ca. 1970. Toen namelijk heeft de transportondernemer Geert de Vries uit Pieterburen, daar Geert "Piepke" genoemd, de boot middels een advertentie in Maarssen gekocht, en noemde haar "Peggy". Ook hij verkoos een boot met geringe diepgang en hoogte in verband met het bevaren van de Groninger Maren.
De opbouw was van hout en in goede harmonie met de boot en voor de voortstuwing zorgde een Albin benzinemotor. Deze Geert "Piepke" was (zal U niet verbazen) een notoire pijproker. De brandende pijp in combinatie met de benzinedampen heeft er dan ook voor gezorgd dat het bootje op enig moment een keer in de brand heeft gestaan. Ook heeft de boot dienst gedaan als opvang/slaapplaats voor Wadlopers, wanneer de bedden in huize de Vries allemaal waren bezet.
In 1976 werd de boot verkocht en met enkele kleine veranderingen vernaamd in "Sallie Sinke".
In 1979 werd het bootje wederom verkocht en in 1981 heeft de nieuwe eigenaar de houten opbouw vervangen door een ijzeren exemplaar. Ook werd de Albin benzinemotor vervangen door een Peugeot diesel. Later werden er nog zwaarden en een grote steunmast opgezet om wat wilder water te kunnen bevaren. Toen was de naam "Poolster". Bij de daarop volgende verkoop (in 1993) werden zwaarden en mast weer verwijderd en werd het deplorabele schip gestript en weer opnieuw opgebouwd en ingericht en aangepast aan een nieuwe tijd en situatie en de naam werd veranderd in "Patriot". Vanaf 1995 tot heden zijn wij eigenaar en hebben haar "Onrust"genoemd. Zie: www.wsvoptend.com ; onze thuishaven, o.a. foto Jachthaven Uithuizen.

Zoektocht.

Al vele jaren speur ik naar de geschiedenis van onze boot o.a. door middel van oproepen in de media en interviews. De levensloop van 1970 tot heden is me ondertussen bekend. Maar vóór 1970 blijft het gissen en zoeken. Mijn vraag is dan ook: Komt de boot U op enigerlei wijze bekend voor: laat het me weten.
Een markant construktiedetail is er wel en dat zou me mogelijk ook verder kunnen helpen in mijn zoektocht. Namelijk de uitvoering van het gangboord. Op alle (sleep-) boten en jachten die ik tot nu toe heb gezien ligt het hoekijzer, van gangboord naar opbouw, op de gangboordplaat, en is derhalve het hele hoekijzerprofiel zichtbaar. In ons geval liggen de gangboordplaten namelijk op het hoekijzer van gangboord naar roefopbouw. Dus alleen het opstaande deel van het hoekijzer is vanaf de buitenkant zichtbaar. Welke werf bouwde zo ? Wie weet hier meer over te vertellen. Kan deze constructie me misschien leiden naar de bouwwerf en het bouwjaar? Het zou me als shiplover heel wat waard zijn om de volledige geschiedenis te weten. Weet U, of denkt U iets te weten over bovenstaande of herkent U het bootje of hebt U ook een boot met dezelfde gangboordconstructie als de onze, of wat dan ook, laat het me weten. Ik zal U zeer dankbaar zijn. Mijn e-mailadres: gewo.de.jager@hetnet.nl


N.B. Voor foto's van toen en nu en een tekening van de gangboordconstructie zie bij: Illustraties.