Saint Antoine

Details over het schip Saint Antoine, BHS nummer 13988


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13988 Saint Antoine spits staal geklonken in 1910 Van Praet-Dansaart Baasrode Belgie
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Nederland, Belgie, Frankrijk (sleep-)spits div.vrachtvaart (kolen, graan, bakstenen, etc.) Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem
Korte geschiedenis van dit schip
30-07-1910 Antwerpen

De stalen sleepspits is op de werf Van Praet-Dansaart te Baasrode aan de Boven-Schelde gebouwd en werd onder de naam TOUCHE ME NOT in de vaart genomen. Tot 1920 wordt het voortbewogen door stoomsleepboten, paarden of menskracht.

01-03-1920 Antwerpen

Er wordt een Kromhoutmotor geleverd aan gebroeders Emile Wauters.

24-08-1920 Antwerpen

Het schip verandert van eigenaar en gaat een gemotoriseerde vaart tegemoet onder de naam JULIEN.Tot de jaren dertig vaart het schip nog met het uiterlijk van een sleepspits en stuurt men in de openlucht. De helmstok van het houten roer heeft plaatsgemaakt voor een kettingstuurwerk bevestigd op de roerkoker.

19-08-1930 Antwerpen

Julien wordt verkocht aan Jean Cloostermans die het schip omdoopt tot Saint Antoine. Er vindt een grote verbouwing plaats. De stuurhut wordt gebouwd en het achteronder krijgt een mahoniehouten interieur. Deze verbouwing gebeurde op een scheepswerf te Schelle en bepaald nu nog het uiterlijk van het schip.

De gepensioneerde schipper verkoopt de Saint Antoine in 1971 aan een niet-schipper. Het schip wordt omgebouwd tot drijvend cafe 'T GOUDEN ANKER in Eeklo.

13-09-1993

Alex Quienen koopt het schip, redt het van de naderende ondergang en brengt de Kromhout weer tot leven.

09-03-2007

Het schip komt na enkele omzwervingen in eigendom van Ron en Francien Lambregts. Ze kiezen ligplaats nabij de historische sluis Benedensas aan de Steenbergsche Vliet in West-Brabant.

1-10-2015

Het schip verhuist naar Amsterdam en wordt in gebruikt genomen voor permanente bewoning door familie Schuitmaker-Warnaar, die zich tot taak stelt dit erfgoed voor toekomstige generaties te bewaren.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding ms Saint Antoine
Gemaakt op/in: 2009
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding ms Saint Antoine (voorheen Julien) anno 1930
Gemaakt op/in: anno 1930
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.saintantoine.nl
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
informatief scheepsbeschrijving, inrichting met zelfvoorzienend systeem voor electra en (afval-)water -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
39 m 12 cm 5 m 05 cm 0 m 89 cm 9999,999 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “34321 B 2011”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
34321 B 2011 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Saint Antoine Omdat het schip niet meer bedrijfsmatig in gebruik is diende de Belgische teboekstelling te worden doorgehaald en in Nederlands kadaster te worden geregistreerd
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout M4 motor no. 1676, serie no. 420 1919 Nieuw 1920
Bijzonderheden
Het ruim van het schip is in gebruik als woonruimte, de motorruimte met de originele Kromhout M4 uit 1919, en de stuurhut en de roef met mahoniehouten interieur uit de jaren 30 zijn nog in originele staat.