Onderneming

Details over het schip Onderneming, BHS nummer 13196


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13196 Onderneming Friese tjalk Staal geklonken in 1904 Draaisma Franeker
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Het schip voer als beurtschip over de Zuiderzee van Assen naar A'dam en R'dam. Op de heenweg werd voornamelijk turf vervoerd en op de terugweg kalk, ijzer, mest en andere producten uit de grote westelijke havens Zuid en midden Limburg
Korte geschiedenis van dit schip
Deze Friese tjalk begon als zeilend beurtschip over de Zuiderzee.
Later kwam er een opduwer bij. Nog weer later werd het mastdek verwijderd om zo meer laadruim te
verkrijgen en werd er alleen met opduwer gevaren.

Het schip is in de jaren '70 door de familie van der Velden gekocht in Groningen van de 2e eigenaar en schipper, de heer Sluman.
De familie heeft het mastdek er weer ingelast. Er werd gevaren met de bijbehorende opduwer waarin een Triumph eenpitter motor uit Oost Europa ligt. De familie heeft in het schip zelf eind jaren '70 een Brons tweecilinder viertact injectie motor nr. 1441 uit het jaar 1917 gelegd. Deze motor loopt sinds 1991.
Het schip wordt nu gebruikt als vakantie- en woonschip voor de familie.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Tjalk "Onderneming" varend uit sluis Bosscherveld Maastricht
Gemaakt op/in: november 2013
Foto: Familie van der Velden.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Tjalk "Onderneming" ligplaats Maastricht
Tjalk "Onderneming" op de helling in Maasbracht zomer 2013
Gemaakt op/in: 2013
Foto: Door familie van der Velden.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Gepensioneerde schipper Schluman woont in Groningen
Tjalk zonder mastdek met Opduwer
Gemaakt op/in: Na de oorlog
Foto: Schipper Schluman?.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Tjalk "onderneming" zeilend met vracht
1e schipper - eigenaar met zijn gezin
Gemaakt op/in: Voor de oorlog
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Brons viertakt injectie motor Handleiding en
Lijst van onderdelen - originele boekjes
Gemaakt op/in: nvt
Foto: Door familie van der Velden.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.youtube.com/watch?v=v645q2HJQ8k
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Een "hilarisch" filmpje van het schip Onderneming - -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
22 m 23 cm 4 m 61 cm 1 m 51 cm 1 m 51 cm 90,296 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “283 B Zwolle 1928”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
283 B Zwolle 1928 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Onderneming of Actief -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Brons tweecilinder viertact injectie motor 1441 1917 Gereviseerd 1975
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Triumph 1 cilinder in opduwer 1935 Overig
Bijzonderheden
Super mooi lijntje. Hoofdmotor 1 in Tjalk is Brons uit Appingendam type 1441, 30kW, 350 omwentelingen, 2 cilinders, bouwjaar 1919. Hoofdmotor 2 is Opduwer (geklonken stalen vlet) met een 14 pk Triumph Diesel, 1 cilinder, uit 1935