krommenie1

Details over het schip krommenie1, BHS nummer 14448


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
14448 krommenie1 Beurtmotor met open stuurhut staal in 1926 Zaanlandsche scheepsbouw maatschappij Zaandam
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Krommenie Amsterdam, over de Nauernasche Vaart en het Noordzeekanaal Lijnolie en kurk (voor de vervaardiging van linoleum) naar Krommenie en rollen linoleum (het eindproduct) naar Amsterdam Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem
Korte geschiedenis van dit schip
Het beurtschip de Krommenie 1 werd in 1926 gebouwd bij de Zaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij voor Klaas Knap, de oprichter van de KnapTransportgroep die bij het 100 jarig bestaan in 2013 uitgegroeid was tot ruim 100 vrachtwagens.
Het schip voer vooral tussen de linoleumfabriek in Krommenie (later Forbo) en de Martelaarsgracht in Amsterdam waar de Fa.Knap een zogenaamd walhuisje bezat. De vracht bestond vooral uit lijnolie en kurk (grondstof) op de heenweg en het eindproduct naar Amsterdam, waar het werd overgeladen in beurtschepen die de rollen linoleum verder het land in brachten. Namen van enkele vaste schippers destijds zijn Arie Knap, Frans Fontaine, Henk Kouwenhoven, Jan Blankaart, Gijs van Rhijn en vooral Roel Pinkster.
Medio jaren 60 van de vorige eeuw kwam het schip tegen de kant waar het nog een jaar of 14 werd gebruikt voor opslag en als werkplaats.
In 1980 werd het schip verkocht en kreeg het een functie als woonschip op de Amstel. Van 2002 tot 2012 was het schip echter onbewoond en raakte het zwaar verwaarloosd. In 2012 verkocht aan Piet Dekker die de restauratie begon. Het schip werd van binnen en buiten ontroest. De stuurhut en entree naar machinekamer en achteronder werden nieuw gebouwd en teruggeplaatst volgens voorbeeld op een oude foto.
Gelukkig kon ook de 60 PK 2-cilinder Kromhout middeldrukmotor met gloeikop na 45 jaar weer tot leven worden gewekt.
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.zaans-industrieel-erfgoed.nl/index.html?pages_1/met%20stoom%2034%20art%20%2008.html&main_frame
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
zie fotootje op bldz.1 geschiedenis Fa. Knap -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
25 m 42 cm 4 m 73 cm 1 m 40 cm 15,000 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout 2-M-2 3452 1926 Nieuw 1926
Bijzonderheden
Het schip voer voor Knap Transport voornamelijk tussen de linoleumfabriek in Krommenie, later Forbo, en de Martelaarsgracht in Amsterdam. Heen met olie en kurk, terug met rollen linoleum. In 1980 verkocht en omgebouwd tot woonschip. Tot 2012 voorbij Zorgvlied aan de Amstel gelegen. Vanaf 2012 restauratieproces begonnen waarbij als eerste de originele Kromhout 2-M-2 60EPK weer tot leven is gewekt.