De Hoop

Details over het schip De Hoop, BHS nummer 14713


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
14713 De Hoop Dektjalk Puddelijzer in 1889 Fernhout Smilde
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Tante Geesje in het trekzeel, schipper Berend mant de boom
Gemaakt op/in: 1950, oranjekanaal
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De Hoop, gesleept door Volharding 1
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.bijwj.nl/dektjalk-de-hoop/
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
- - -
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://www.erfgoedhavensrotterdam.nl/de-hoop-drentse-dektjalk/
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
- - -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
20 m 80 cm 4 m 49 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “168 B Assen 1943”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
168 B Assen 1943 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Cummins 6B5,9M Overig 2018
Bijzonderheden
Vorige eigenaar: Maritiem Museum Rotterdam Uw eigendom sinds: 2016 Bijzonderheden: 'De Hoop' is in 1970 in complete staat van de laatst dienstdoende schippers aangekocht door het museum. Het schip heeft daarna bijna 30 jaar op de kade naast het maritiem museum gestaan. Het schip is in haar dienstdoende jaren nooit gemotoriseerd en heeft tot 1968 onder zeil vracht gevaren. Inmiddels (2018) is het schip voorzien van een motor (Cummins). Het schip beschikt over zeer veel originele details en een vrij unieke mastkoker.