Stad Lokeren

Details over het schip Stad Lokeren, BHS nummer 14275


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
14275 Stad Lokeren Luxe Motor Staal in 1925 Wilmink& Co. Groningen Naar verluid net buiten stadspoort bij Molen Gideon
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Gebied van de Schelde in Belgie Beurtschip van Lokeren naar Antwerpen over de Durme en de Schelde Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden
Korte geschiedenis van dit schip
Het schip is gebouwd in opdracht van Schipper Vermoens uit Hamme in Belgie en genoemd naar de thuishaven van het schip.

Vermoens als Vlaamse schipper liet bewust een schip bouwen in Groningen omdat, zoals zijn dochter ons later vertelde, schepen in Groningen een streep (1 millimeter) dikker gebouwd werden.



Schipper Vermoens was de beurtschipper van Lokeren naar Antwerpen over het riviertje de de Durme een zijtak van de Schelde. De Durme is evenals de Schelde een getijde rivier.

Na het verzanden van de Durme voer hij vanaf Hamme naar Antwerpen. Uit de begintijd zijn veel foto’s en ansichtkaarten bekend dat het schip voor de wal ligt in Lokeren.

Lokeren is ook nu nog per schip bereikbaar, maar niet meer over de Durme, maar via de andere kant over de Moervaart vanaf het kanaal van Gent naar Terneuzen.

Een beurtschip vervoerde een grote variëteit aan goederen. Het schip heeft brede gangboorden wat praktisch was om tonnen in te leggen.



In 1969 is het verkocht aan een bedrijf in Antwerpen die het schip gebruikt heeft als bevoorradingsschip in de haven van Antwerpen. De naam werd daarbij gewijzigd in “Antwerp 6”. Het schip was een bekende verschijning in de haven en is op die manier gebruikt tot in de negentiger jaren. Daarna heeft het jaren in een hoekje in de haven gelegen tot het in 1997 door een Nederlandse opkoper gekocht is.

Wij hebben in 1999 het schip van hem gekocht en opnieuw de originele naam gegeven.



Het schip is nog redelijk in originele staat. De mast, inclusief mastkoker en mastdek, is in de veertiger jaren naar het voordek verplaatst en daar opnieuw geklonken. Dit was mogelijk doordat een stalen giek sterk genoeg was om langer te zijn dan een houten giek en daardoor het ruim makkelijker bereikbaar was.

De stuurhut is in die zelfde tijd een halve meter verlengd om net wat meer ruimte te hebben.



De betimmering van de roef is nog vrijwel in originele staat. Helaas is het glaspaneel met een in glas gezandstraalde afbeelding van een gezicht op Antwerpen verdwenen.

Leuk detail is de opbouw voor de stuurhut. Het hogere gedeelte wat nu gebruikt wordt als ingang naar het ruim, was vroeger de buitenkeuken.

Door het gebruik van het schip heeft er nooit permanent een gezin aan boord gewoond.



De laad- en losinstallatie welke laatstelijk gekeurd was op een last van 2 ton, is al vrij snel gemotoriseerd, maar de bediening bleef een risicovolle zaak.

Afgelopen jaren is een nieuwe lier gebouwd zonder motorische aandrijving.
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
26 m 52 cm 5 m 03 cm 0 m 72 cm 124,775 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “24311 B R”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
24311 B R Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Stad lokeren -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
MWM RHS 518 D , 3 cylinder 82 Pk n0. 92541 1954 Nieuw
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Steywal 1925 Nieuw