Jonge Willem

Details over het schip Jonge Willem, BHS nummer 14352


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
14352 Jonge Willem gebouwd als motorschip, motorbok staal in 1910 Haring Wilnis
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
West-Nederland, voornamelijk Zuid- en NoordHolland en Utrecht Tot WO2 vanalles, na WO2 puin van R'dam naar IJsselmeerpolders, en oeverbescherming Amstel Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem
Korte geschiedenis van dit schip
Na jaren opgelegd te zijn geweest is het door de vorige eigenaar grondig verbouwd tot weekend/woonschip. Kalffdekken, nieuwe buikdenning met caravanramen en stalen dak, groot, nieuw stuurhuis met veel glas.
Ik heb de ramen vervangen door lichtranden en patrijspoorten, en een oude stuurhut uit 1935 geplaatst. Gaandeweg zijn alle nautische voorzieningen aan boord gekomen om er verantwoord mee te varen. Heeft vanaf 2012 een CVO.
Ik heb geen plannen het schip in oorspronkelijke staat terug te brengen. Ik heb er vrede mee om het in huidige staat als bewoonbaar pleziervaartuig te blijven gebruiken.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Motorbokschip Jonge Willem (1910) in huidige staat.
Gemaakt op/in: 14 september 2013
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
20 m 80 cm 4 m 10 cm 0 m 90 cm 1 m 60 cm 37,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “35483 B 2013”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
35483 B 2013 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Jonge Willem -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
daf dd 575 1976 Gereviseerd 1978
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
rennes 1910 Nieuw 1910 1968
Bijzonderheden
Er is altijd veel verwarring over het scheepstype. De meetbrief van 1910 vermeld 'motorbokschip'. Het best te omschrijven als: volgebouwde motorpakschuit zonder doorgaand berghout, met ronde stevenbalk, gangboorden en ovaal motorhek. Had aanvankelijk stalen zwaarden om verlijeren tegen te gaan. Gezeild heeft het nooit.